Sök

Erik Jonsson tar in miljonkapital till sin e-handelssajt i Vietnam

ZalandoTop Mot

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Erik Jonssons reasajt Top mot presterar bättre än de själv trodde. Nu tar bolaget in drygt 8 miljoner kronor för att expandera verksamheten.

I december lanserades den vietnamesiska e-handelssajten Top Mot. Bolaget har specialiserat sig på reakampanjer och låter vanliga klädtillverkare sälja restlager till rabatterade priser på sajten. Varje dag dyker nya kampanjer upp, men inget plagg ligger kvar i mer än fem dagar.

Bakom sajten ligger svenske Erik Jonsson, en av två svenska e-handelsentreprenörer i Vietnam. Vi har tidigare skrivit om hans resa, som gick via Kinnevik-ägda Zalandos systersajt i Vietnam, Zalora, innan han startade Top mot.

Nu, bara ett halvår efter lansering, ser det redan väldigt ljust ut, menar Erik Jonsson. Strax över hälften av köparna återkommer inom 30 dagar och genomför i snitt 2,1 köp under samma period.

“Kundlojaliteten har blivit så bra så snabbt att vi kan kapa 30-40 procent av vår marknadsföring och ändå nå målen”, säger Erik Jonsson, medgrundare och vd på Top mot.

Varför har ni lyckats?

“De första sex månaderna har vi fokuserat väldigt mycket på att bygga vårt system och se till att vi är effektiva på att skicka varor. Eftersom vi fortfarande är såpass små har vi också jobbat mycket med relationsbyggande som inte är så skalbart. Det har varit mycket personliga mejl och meddelande. Vi gjorde också en tackvideo till våra kunder. Det har skapat en väldigt stark “word of mouth”-effekt”, säger Erik Jonsson.

Han berättar även att mindre än 5 procent av kläderna som säljs kommer i retur. Vilket är betydligt bättre än hans tidigare arbetsgivare Zalora hade i början.

“Första halvåret där hade vi en återköpsfrekvens på 20-25 procent. Jag tror att vår låga frekvens till viss del beror på att vi säljer kläder billigare. Köpen som görs hos oss är av en sådan storlek att om den inte passar riktigt kanske man hellre ger det till någon man känner än skickar tillbaka det”, säger Erik Jonsson.

De senaste fyra månaderna har bolagets omsättning ökat med 40 procent varje månad. För att kunna gasa på ytterligare har nu bolaget tagit in 1 miljon dollar, motsvarande 8,2 miljoner kronor.

“Det är sju privata individer som alla har erfarenhet sedan tidigare med e-handel”, säger Erik Jonsson.

Han vill inte avslöja vilka personer det handlar om förutom att den ena var med och grundade den amerikanska e-handelsgruppen Gilt.

Bolaget har i dag sitt huvudkvarter i Ho Chi Minh-staden och ska lägga de nya pengarna på att etablera ett nytt kontor i Hanoi.

Varför behöver ni två kontor i ett land?

“Om man jämför med att ha huvudkontor i Malmö i Sverige så kanske man i alla fall behöver någon form av distributionskontor i Stockholm för de leverantörer som inte vill skicka sina grejer till Malmö för en femdagars kampanj. Vi har redan ett antal handlare som har sagt att de jättegärna vill använda sig av oss men att de inte vill skicka en massa produkter ned till Ho Chi Minh-staden”, säger Erik Jonsson.

Läs mer