Femtech-bolget Ellen, som bland annat säljer probiotiska tamponger och intimkrämer, har vid en extra bolagsstämma beslutat att verksamheten (inklusive varumärket) ska säljas till läkemedels- och medtechföretaget Addeira Pharmaceuticals för 13,3 miljoner kronor. Bolaget, som är noterat på First North, gick redan i juli ut med att man ingått ett villkorat avtal med Addeira om en försäljning genom en så kallad inkråmsöverlåtelse. Bakgrunden till inkråmsöverlåtelsen är, enligt Ellen, att det “både kapitalmässigt och organisatoriskt” behövdes pengar för att bolaget skulle kunna fortsätta växa. Under 2022 lanserade Ellen en ny varumärkesidentitet, men den verkar inte ha gett det resultat som bolaget hoppats på. “Vi är glada över att Ellen landar i en ny hamn som innebär resurser och möjligheter att utveckla varumärket till den potential det besitter. Vi är övertygade om att Addeira Pharmaceuticals kommer fortsätta driva utvecklingen inom kvinnohälsa/intimhälsa på bästa sätt”, sa Ellens vd Charlotta Nilsson, i ett pressmeddelande i samband med detta. BYTER NAMN TILL LN FUTURE INVEST Forskningen bakom Ellens produkter drog i gång redan på 1990-talet och startades runt millennieskiftet av forskarna Endre Kvanta och Tommy Johnsson. Bolaget börsnoterades 2006. Breakit har bland annat skrivit om bolaget i samband med Breakits Femtech-kartläggning som vi publicerade i våras. Den senaste årsredovisningen visar att Ellen under förra året omsatte uppemot 23 miljoner kronor och gjorde en rörelseförlust på 1,3 miljoner kronor. Det kan jämföras med en omsättning på 25,6 miljoner kronor och ett rörelseförlust på 3 miljoner kronor 2022. I samband med försäljningen, som ska ske den 19 augusti, kommer Ellen Aktiebolag att byta namn till LN Future Invest AB. Det är ännu inte klart om LN Future Invest kommer att hitta en ny verksamhet att fylla skalbolaget med, eller om det kommer att avnoteras och likvideras. Breakit har sökt Ellen för en kommentar men bolaget har i skrivande stund inte återkommit.