Tysta, utsläppsfria och högteknologiska elbåtar var på het uppgång för några år sedan. Entreprenören Konrad Bergström kallade sina båtar i nya satsningen Xshore för “Tesla på vatten” och sa att bolaget skulle bli “mycket, mycket större” än Zound Industries, som han tidigare varit med och grundat. Ett annat svenskt bolag i kategorin – Gustav Hasselskogs Candela Speed Boats – har fått in hundratals miljoner kronor för att utveckla “flygande”, eldrivna bärplansbåtar. Men sedan har det inte gått spikrakt uppåt för bolagen. Kruxet är, lite förenklat, att det är väldigt dyrt att utveckla och producera båtarna och med sådana kostnader är det av stor vikt att leverera båtarna i tid. Och ekvationen har inte varit helt lätt att få ihop. De har bränt mer än vad de sålt, för att uttrycka det lite plumpt. Nu har årsredovisningarna för 2024 från båda Candela och Xshore kommit in till Bolagsverket, och vi på Breakit har tagit oss en titt. FÄRJEORDRAR OCH STOR NYEMISSION FÖR CANDELA Två stora nedslag kan göras under Candelas 2024, då bolaget även firade tio år. Förra våren, i mars 2024, fick Candela in motsvarande 275 miljoner kronor från bland andra de befintliga ägarna EQT, Ocean Zero och familjen Bengtssons och entreprenören Joel Eklunds samriskbolag Kan Dela AB. Men även den franska börsnoterade båtjätten Beneteau, vilket DI Digital rapporterat om. I augusti 2024 år gjorde Candela sin största affär någonsin förra sommaren när bolaget sålde åtta P-12-färjor till den saudiarabiska staden Neom (som byggs i detta nu vid Röda havet och har kallats världens största fastighetsaffär) för en kvarts miljard kronor. När Breakit pratade med Candelas kommunikationschef i samband med förra årets rapport sa han att bolaget förberedde sig för en “aggressiv tillväxt” under 2024 och 2025 – där huvudfokus var just att sälja P-12:or. Candela har på senare år styrt om från att fokusera på fritidsbåtar till de eldrivna färjorna, som ska börja levereras under andra halvåret 2025. När helåret summeras ökade Candelas omsättning med runt 74 procent från 71,7 miljoner kronor till 125 miljoner 2024. Rörelseförlusten minskade från 242 miljoner kronor till 238 miljoner förra året. I mitten av juni rapporterade Di Digital av Candela sålt elva färjor till den indiska vattentransportoperatören Jalvimana. Affären är värd 315 miljoner kronor och gör att orderboken nu är uppe i ett 40-tal färjor. “Vi fokuserar nu på tillväxt och produktion, snarare än att nå lönsamhet till varje pris”, sa Gustav Hasselskog till DI. XSHORE: VÄRSTA ÅRET NÅGONSIN Xshore har ett par jobbiga år bakom sig på grund av försenade leveranser. Efter att ha tvingats varsla anställda och en slaktad värdering räddades bolaget av 100 miljoner kronor i ny finansiering från flera av de större ägarna, inklusive grundaren Konrad Bergström. Enligt den färska årsredovisningen ökade omsättningen i koncernen med över 200 procent från 18 miljoner kronor till 56,9 miljoner kronor 2024. Samtidigt minskade rörelseförlusten med runt 30 procent från 275,5 miljoner kronor 2023 till 193,8 miljoner i fjol. Antalet anställda minskade från 108 till 88 under året. Totalt levererades 37 båtar till slutkund under 2024, vilket kan jämföras med 22 stycken året innan. När Breakit pratade med vd:n René Hansen i början av 2025 beskrev han 2024 som “det värsta året någonsin i branschen”, men att Xshore tacklat det på ett bra sätt. Årets första månader arbetade Xshore intensivt med att få in 50 miljoner kronor. När rundan stängdes värderade hela bolaget till runt en halv miljard kronor. Samtliga befintliga ägare ska ha pytsat in nya pengar. I årsredovisningen skriver Xshore att bolaget kommer att behöva ta in ytterligare externt kapital, utöver den ovan nämnda nyemissionen, för att kunna fortsätta driften. Till DI sa René Hansen att det beror på hur försäljningsvolymen ser ut för Xshore under sommaren hur länge kapitalet räcker. I juni i år rapporterade vi att Xshore öppnar upp en helt ny vertikal – inom defence tech. Enligt Breakits källor diskuterar bolaget exempelvis med försvarsjätten Saab om ett kommersiellt samarbete. Omsättningen för 2025 väntas, enligt Breakits källor, landa på 150 miljoner kronor. Dessutom räknar bolaget med att visa svarta siffror nästa år. Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!