Tacovågen svepte in som en storm över Sverige under 80- och 90-talen när begreppet fredagsmys lanserades på bred front. Svenskarnas lust efter kryddad köttfärs, riven ost och hackade grönsaker med olika såser verkar inte ha avtagit sedan dess. Men länge var det samma gamla märken som gällde i hyllan och en del var säkert lite småtrötta på det. Så för ett par år sedan började de dyka upp några nykomlingar i butikerna, och den som snabbast tog plats i butikshyllan med sina rosa etiketter var El Taco Truck. De började som en foodtruck för runt 15 år sedan, men har sedan dess tagit sig ända in till matborden. Numera finns deras produkter i Sverige och sex andra länder. Verksamheten har vuxit snabbt men samtidigt plågats av förluster. Så hur har det gått nu det senaste året? Vi har tagit en titt i årsredovisningen för 2024 och den avslöjar att bolaget fortsätter att växa på bra. Omsättningen steg från 59 miljoner kronor 2023 till 72 miljoner förra året. Det ser även bättre ut på resultatsidan där förlusten sjunker från 36 miljoner till 13 miljoner. Under året har bolaget tagit in 5 miljoner kronor i en nyemission. El Taco Trucks två storägare är foodtech-investaren Nicoya och Evolution-grundaren Fredrik Österberg.