Förra året gick Jonas Fagerströms smyckesbolag Elton Wood i graven, men skam den som ger sig. Redan i maj kunde Breakit avslöja att JLC-medlemmen startat ett nytt bolag. Nu kan vi rapportera att den nya satsningen handlar om kött, online. Bakom Butchers Avenue, som e-handeln heter, står – förutom Jonas Fagerström – kompisarna Leo Brogren (vd och styrelseordförande), Mathias Davidsson Warg och Anton Karlsson. De tre sistnämnda har alla en bakgrund inom livsmedelsbranschen. “Vi kom med ett förslag till Jonas om att vi hade en idé om att dra igång något alla fyra”, säger Leo Brogren till Breakit. “Alla fyra är väldigt intresserade av mat. Jag och Mathias har jobbat med kött, Anton jobbar med fisk och Jonas drog för ett tag sedan igång sin matlagningskanal (på Youtube).” SIKTAR MOT 10 MILJONER Under bolagets första år räknar vd:n med att de kommer omsätta ungefär en halv miljon kronor i månaden, för att sedan få en rejäl skjuts i december – vilket väntas bli den bästa månaden på grund av jul och nyår. “Därifrån och tolv månader framåt så vill vi nå en omsättning på 10 miljoner”, säger Leo Brogren. Hittills har grundarna satsat sina egna pengar och de har inga planer på att ta in externt kapital i nuläget. De planerar att bli lönsamma under det första räkenskapsåret. “Vi ser att det här går att göra själva. Jag tror att vi kommer kunna köra det går upp mot 50 miljoner utan att ta in andra finansiärer”, säger han. SKICKAR MED POSTEN TILL HELA SVERIGE Affärsidén är att leverera fint kött från djur som haft det bra till hela Sverige, enligt Leo Brogren. Allt från kryddad svensk korv till mer ovanligt viltkött, som krokodil, men mer om det senare. Framåt är tanken att de även ska lansera egna varumärken inom kategorin. Varorna skickas med posten till kunden och för att säkra upp att köttet kommer fram i gott skick har Butchers Avenue tagit fram ett eget emballage som håller köttet kallt i upp till 96 timmar. Sedan lanseringen för en knapp månad sedan har grundarna haft “fullt upp varje dag” med att skicka paket och hittills har det bara blivit en försening med dåligt kött som följd, enligt vd:n. “Det gör att även om vi drabbas av förseningar så är det okej. Posten levererar ju i hela Sverige på mellan en och tre dagar.” Det är ju inget billigt kött ni säljer, har ni säkrat upp för risken för förseningar på något sätt? “Det är inräknat i våra kostnader att det finns risk för mer förseningar i perioder. Men det brukar inte bli så mycket förseningar att det skulle påverka bolaget ekonomiskt. När det väl händer och köttet blir dåligt så får man slänga det och så skickar vi nytt så fort vi kan”, säger Leo Brogren. Butchers Avenues “köttlådor” kostar exempelvis mellan 1000 och uppemot 3000 kronor. KROKODIL, KÄNGURU OCH KAMEL Förutom ett fokus på kött från gårdar med bra djurhållning satsar bolaget även på att ta in viltkött som inte är så lätt att hitta i svenska butiker. “Nu är vi ensamma om att sälja till exempel känguru och krokodil, två detaljer som har blivit väldigt populära. Vi har även planer på att ta in kamel, struts, zebra och lite sånt. Exotiskt kött har vi märkt är populärt”, säger Leo Brogren. Ni skriver på er hemsida att ni tror på transparens och att ni bara samarbetar med gårdar som delar era värderingar kring djurvälfärd och hållbarhet. Hur jobbar ni för att säkerställa det? “Vad gäller det exotiska viltköttet går vi genom en enda svensk leverantör som vi har bra kontakt med och som säkerställer att allting görs ‘by the book’. Vi ställer krav på dem att få ut den informationen och sen är vi transparenta mot kund.” Hur tänker ni kring hållbarhet ur ett klimatperspektiv? “Det är svårt att säga så mycket om det här med import och export, det får man egentligen tycka vad man vill om. Vi är rätt neutrala i det”, säger han. Samtidigt ska bolaget löpande utvärdera leveranskedjan för att hitta mer hållbara lösningar, tillägger Leo Brogren.