Malmöbaserade lyxvarumärket Golden Concept är inte direkt ett bolag som förknippas med lågkonjunktur. Bolaget, med grundaren och vd:n Puia Shamsossadati i spetsen, drog igång 2015 och växte snabbt med god lönsamhet. Länge var Golden Concept en nästan helt okänd framgångssaga som riktade in sig på målgruppen kändisar och rika. “I början var det många som höjde ögonbrynen när man berättade idén och tyckte att det lät ‘tacky’. När jag berättade för pappa om min affärside – att sälja mobilskal för 50-100.000 kronor – såg jag hur tveksam han var. Idag är det lättare”, har Puia Shamsossadati tidigare sagt i en intervju med Breakit. Första produkten var ett mobilskal i guld. Tack vare inlägg i sociala medier från fotbollsstjärnor som Cristiano Ronaldo, Lionel Messi och Neymar fick bolaget ordentlig fart, vilket Puia Shamsossadati berättat om i en här. En av de storsäljande produkterna var länge ett slags exklusivt hölje av guld som kunden stoppade in sin Apple Watch i för att den ska bli mer som en lyxklocka. REJÄL DIPP I OMSÄTTNING OCH RESULTAT Men affärsidén med guldklädda klockor och mobilfodral funkar bäst när kunderna har lite extra pengar i fickan på spenderbyxan, vilket inte riktigt varit fallet för många de senaste åren. Vilket syns när Golden Concept nu stängt böckerna för 2024. Redan 2023 började det gå lite trögare för Malmö-bolaget. Från att ha haft en nettoomsättning på 76 miljoner kronor 2022 minskade omsättningen till 63 miljoner 2023. Rörelsevinsten gick från 22 miljoner till 16 miljoner. Och nedåttrenden fortsätter. Det färska bokslutet för 2024 visar att nettoomsättningen landar på 45 miljoner kronor med ett resultat på 2,4 miljoner kronor. "Året har varit utmanande för många inom den globala lyxindustrin präglat av ekonomisk osäkerhet, valutasvängningar och en dämpad konsumtionstrend i flera av våra nyckelmarknader", konstaterar bolaget i förvaltningsberättelsen. Golden Concept har dock fortsatt sin internationella expansion och har under 2024 slagit upp portarna till flaggskeppsbutiker i både Bangkok och Kuala Lumpur. Enligt bokslutet planeras även butiksöppningar i Osaka, Dubai och Singapore. PLOCKAR UT FEM MILJONER KRONOR I UTDELNING Bolaget har fortsatt satsat hårt på varumärkesbyggande samarbeten med internationella idrottsstjärnor, artister och influencers. Golden Concept har över 930.000 följare på Instagram och har nära 860.000 följare på Tiktok. Enligt bokslutet ska trafiken till den egna sajten ökat under året. Bolaget gjorde en utdelning på 5 miljoner kronor under 2024. Golden Concept ägs till största del av grundaren via hans Shamsossadati International med 60 procent av ägarandelarna, följt av Great Invest AB på 30 procent och HJB Project AB med 10 procent. Vill du ha full koll på de senaste trenderna inom e-handel – och samtidigt nätverka med branschens vassaste aktörer? Då får du inte missa Breakit E-com Day den 24 september i Stockholm. Säkra din plats här!