Aim’n har sedan starten 2014 varit något av en framgångssaga. Genom smart marknadsföring med influencers i sociala medier lyckades grundarna Tekla Acs och Helen Van nå ut till rätt målgrupp med sina träningskläder. Ända sedan dag ett har tillväxten varit snabb, bortsett från ett hack i kurvan 2022. Under nästan alla verksamhetsår har Aim’n dessutom gått med, ofta hög, vinst. Och 2024 följde samma mönster visar det färska bokslutet. Bolaget själva beskriver året som mycket framgångsrikt och visar på både stark tillväxt och god lönsamhet. Omsättningen för Aim Apparrel AB ökade från 356 miljoner kronor 2023 till 443 miljoner kronor 2024. Vinsten före skatt mer än fördubblas: från 11 miljoner kronor 2023 till 28 miljoner kronor 2024. En viktig milstolpe under året var enligt vd Robin Mostacero etableringen av ett norskt dotterbolag, och öppningen av en fysisk butik i Norge. Koncernen består nu av moderbolaget Aim Apparel AB, samt de helägda dotterbolagen Aim'n Ltd (Nya Zeeland), Aimn AS (Norge) och Aim High Fastighet AB. SATSAR PÅ SAMARBETEN MED STORA PROFILER Bolaget har fortsatt att bredda sin produktportfölj, vilket förväntas skapa nya tillväxtmöjligheter och öppna upp för nya kundsegment och marknader. “Vi strävar efter att nå ännu fler kunder världen över och kommer att fortsätta etablera nya försäljningskanaler för att göra våra produkter mer tillgängliga och skapa ännu bättre kundupplevelser”, skriver vd i årsredovisningen. Fokus framåt ligger på att nå fler kunder världen över med målet att bli ett globalt välkänt varumärke. Bolaget kommer även framåt satsa på samarbeten med stora, kända profiler. I en intervju med Breakit i fjol konstaterade Robin Mostacero att Aim’n, precis som andra e-handlare, känt av hur spelplanen för digital marknadsföring förändrats rejält de senaste åren, där bland annat influencers organiska räckvidd minskat. Instagram och influencers är en fortsatt viktig kanal, men där Aim’n nu betalar mer pengar direkt till plattformsbolag (som Meta) och mindre till influencers, på grund av den minskade räckvidden. “Vi gör fortfarande mycket med influencers, men då handlar det mer om varumärkesbyggande aktiviteter som vår kampanj med Jennifer Lopez som vi är väldigt stolta över. Det som har försvunnit efter pandemin är möjligheten att driva direktförsäljning via influencers, alltså att du gör samarbeten som konverterar direkt med lönsamhet. Det gäller även bredare – det har generellt sett blivit svårare att sälja direkt via de sociala plattformarna. Jag tror att det är få e-handlare som inte upplever utmaningar i sin performance marketing för tillfället”, sa han då. ÄGAREN LÄMNADE DET OPERATIVA För ganska precis ett år sedan rapporterade Breakit att en av grundarna, Helen Van, sålt aktier och lämnat allt operativt arbete i bolaget. I ett inlägg på Instagram skrev hon att hon lämnade bland annat för att fokusera mer på sin hälsa. “Det var inte ett lätt beslut, men rätt för mig under denna period i mitt liv. I nästan ett decennium var det en enorm del av mig, att skapa och bygga ett varumärke och företag som stärker kvinnor”, skrev hon och fortsatte: “Jag är otroligt stolt och har inga tvivel om att vår lilla bebis kommer fortsätta att utvecklas och nå miljontals kvinnor över hela världen. Tack till alla som har varit en del av min Aim’n-resa”. Av boksluten i Aim’n-grundarens privata holdingbolag framgick då att Helen Van i slutet av 2021 ägde cirka 30 procent av Aim’n. Den andelen har sedan sjunkit till 18 procent. Hur mycket entreprenören fick betalt framgick inte, men efter utdelningar och aktieförsäljningar kunde Breakit i fjol rapportera att Helen Van AB i varje fall hade cirka 36 miljoner kronor i kassan. Resterande aktier i Aim’n ägs idag av medgrundaren Tekla Acs med 38,40 procent och eEquity IV AB som största ägare med 40 procent. Enligt datatjänsten Eivora har Aim’n tagit in totalt 70 miljoner kronor i riskkapital och den senast kända värderingen ligger på 1,1 miljarder kronor. LÄS MER: Grundaren Helen Van har lämnat Aim'n – och sålt aktier: “Ska prioritera min hälsa” Vill du ha full koll på de senaste trenderna inom e-handel – och samtidigt nätverka med branschens vassaste aktörer? Då får du inte missa Breakit E-com Day den 24 september i Stockholm. Säkra din plats här!