Hubso Group – grundat 2017 av den nuvarande tillförordnade vd:n Josepfine Abrahamsson – har sedan tidigare meddelat att den befintliga verksamheten ska avvecklas. Det Spotlight-noterade bolaget har genom åren startat flera e-handelsvarumärken tillsammans med profiler och influencers. Men under en längre tid har man brottats med finansiella problem. I början av 2025 kunde Breakit rapportera att Hubso tappat 99 procent av sitt börsvärde och samtliga profiler har lämnat sina satsningar med bolaget. I den senaste årsredovisningen (som flyttades fram fem gånger) skrevs värdet på dotterbolaget Hubso AB ned med 69,5 miljoner kronor till noll. Nyligen stod det klart att både Hubso AB och dotterbolaget LXA The Label, som Hubso startade tillsammans med influencern Linn Ahlborg, försatts i konkurs. Men det finns en ny plan. För ungefär en månad sedan gick Hubso Group ut med en rejäl helomvändning: ett omvänt förvärv av danska AI-bolaget Genair8 ApS för 101,5 miljoner kronor. Den här affären, som enligt Hubso Group inte påverkas av konkurserna, innebär att bolaget nu ska utveckla generativa AI-agenter för offentlig sektor. Genair8 finns i dag i tre danska kommuner. LÄS MER: Sköt upp rapporten fem gånger – så går det för krisande Hubso Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.