Doftuppstickaren Essnce hade ett riktigt starkt år i fjol, rapporterade Breakit om så sent som i fredags. Nettoomsättningen landade på 86,8 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 19,7 miljoner kronor. Det kan jämföras med 2023, då nettoomsättningen uppgick till 23,3 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 4,7 miljoner kronor. Bolagets grundare Jonna Gustafsson har till stor del fått snurr på verksamheten genom sociala medier, där företaget når ut till stora delar av målgruppen. “Alltså Tiktok har ju varit allt för oss”, sa hon till Breakit förra året. Idag har bolaget mer än 95.000 följare på plattformen, och det mest sedda inlägget har så mycket som 6,4 miljoner visningar. På Instagram har varumärket drygt 43.000 följare. Samtidigt som hon nu säger att sociala medier fortfarande är viktig för verksamheten och beskriver det som bolagets “syre” på lång sikt, berättar hon att företaget snart tar en paus från de sociala plattformarna. Under två veckor i sommar kommer bolaget stänga ned all deras aktivt på sociala medier och “inte föda” Tiktok och Instagram med något content alls, och samtidigt pausa annonserna på plattformar i fråga. “Vi gör detta som en uppmaning, främst kanske till oss själva som jobbar här, att kunna ta lite ledigt på riktigt, men också som en uppmaning till våra följare. Livet händer inte på skärmen. Vi vill i sommar under dessa veckor påminna om att vara närvarande på riktigt.” “Att som ett litet företag stänga av betalda annonser under två veckor är inte självklart. Det innebär en risk. Men det är också ett styrkebevis. Vi är så stolta över att ha vuxit till en punkt där vi vågar göra det här.” Hon skriver vidare att de vet att varumärket kommer leva vidare genom word of mouth “Det är så våra dofter alltid har spridits, tack vare våra kunder.” LÄS MER: Parfym.se fortsätter växa – dissar Danmark och satsar i Norge Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!