Sök ikon

Perfect Day når sin högsta omsättning någonsin – men gör fortfarande förlust: “Finns fortfarande utmaningar”

Artikel bild
Karolina Sandberg, vd Perfect Day. Foto: Press

Förra året fick Perfect Day nya ägare och lyckades värva några av landet tyngsta poddprofiler. Nu står det klart att poddbolaget dessutom nådde sin högsta omsättning någonsin – men förlusten är fortfarande ett faktum.

“Det finns fortfarande utmaningar, men vi ser med tillförsikt på de kommande åren och målet är att nå lönsamhet snart”, berättar Karolina Sandberg, en av bolagets två vd:ar för Breakit.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Det är ett händelserik år som poddbolaget Pefect Day nu lämnar bakom sig. För att nämna ett par saker fick företaget nya ägare, tre år efter att  Björn Ulvaeus och Conni Jonssons Pophouse köpte bolaget. In som ny ägare klev istället podcastkollektivet PodX, med vd:n Patrick Svensk i spetsen. Året avslutades att med att radarparet Filip Hammar och Fredrik Wikingsson, med en av Sveriges största poddar “Filip & Fredrik Podcast”, värvades till Perfect Day. 

Så till facit för hur det faktiskt gick i kronor och ören. 

Nettoomsättningen klättrade till 96 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på minus 3 miljoner kronor, enligt vd:n Karolina Sandberg. Det kan jämföras med året innan då nettoomsättningen landade på 88,3 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på minus 13,4 miljoner kronor. 

Årets resultat landade på drygt minus 15 miljoner kronor, vilket är att jämföra med minus 16,5 miljoner kronor året innan. 

“På det stora hela är jag och Tove (Barkestad, redaktionens anm.) väldigt nöjda med bolagets utveckling under 2024, det var ett intensivt år på flera plan, men bolaget står stadigt i en bransch som utvecklas snabbt och mycket”, skriver Karolina Sandberg till Breakit.

Hon tog över som vd tillsammans med Tove Barkestad efter att grundarduon tillika profilerna Hannah Widell och Amanda Schulman lämnade över det operativa ansvaret för bolaget i slutet av 2023.

“Podcastmarknaden fortsätter att växa, och vi ser en fortsatt stark efterfrågan från annonsörer på premiuminnehåll och samarbeten med våra profiler på fler plattformar. Men våra satsningar utanför traditionell annonsförsäljning har också spelat stor roll”, skriver hon. 

“Vi har till exempel genomfört framgångsrika liveproduktioner och satsat på formatutveckling och beställningsuppdrag. Sammantaget har det breddat våra intäktsströmmar och stärkt vår position.”

Hon konstaterar att det negativa resultatet på sista raden är i paritet med föregående år, och beror på till stor del på en nedskrivning på 11 miljoner.

Vad var det för nedskrivningar?

“Som en del av bolagets arbete för en hållbar samt lönsam affär, gjordes en nedskrivning av finansiella anläggningstillgångar. Det till följd av en försiktig bedömning inför framtiden. En bokslutsjustering som belastat resultatet för 2024, men som inte påverkar vår löpande verksamhet utan istället skapar en stabil grund för fortsatt tillväxt och utveckling.”

När blir ni lönsamma?

“Det är förstås inte tillfredsställande att visa röda siffror, men genom effektiviseringar och rätt prioriteringar kan vi konstatera att vi lyckats vända resultatet i rätt riktning med tydligt lönsamhetsfokus, samtidigt som vi fortsatt investera i tillväxtområden.”

“Det finns fortfarande utmaningar, men vi ser med tillförsikt på de kommande åren och målet är att nå lönsamhet snart.”

När PodX blev bolagets nya ägare berättade de att de vill ha Perfect Day som ett nav i Norden. Siktar ni på det?

“Vi delar ambitionen att utveckla Perfect Day till en stark aktör i Norden. Samtidigt är vårt fokus först och främst att fortsätta bygga en stabil och lönsam verksamhet här i Sverige och utveckla det vi är bäst på: kvalitativt innehåll och en stark podcastmarknad. Hur en eventuell expansion i Norden kan se ut får framtiden utvisa.”

Hur ser ni på konkurrensen? 

“Konkurrensen är tydligt tuffare nu, vilket vi ser som positivt eftersom det driver oss att bli bättre och utveckla både innehåll och erbjudande”, skriver Karolina Sandberg.

“Vi skiljer oss genom vår kreativa styrka, erfarenhet, starka varumärke och bredd. Både redaktionellt och kommersiellt.”

Läs mer: Ross Adams lämnar vd-posten i Acast – Greg Glenday tar över

Läs mer: PodX startar nytt nordiskt poddbolag – slår ihop Filt med finsk kollega

Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!

 

Läs mer