Det var en riktigt svag maj månad för e-handeln. Iallafall om man får tro Svensk Handels e-handelsindikator som släpptes på måndagsmorgonen. Undersökningen låter konsumenter själva uppge sitt köpmönster och det ser verkligen inte bra ut. Omsättningen i e-handel uppgick till 11,2 miljarder kronor, den lägsta majnoteringen sedan indikatorn lanserades för fem år sedan. “Det svala vädret kan ha haft en dämpande effekt på försäljningen av exempelvis mode och säsongsvaror, men utvecklingen är bredare än så”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel. “Nästan samtliga större varukategorier visar negativa tal, och hushållen handlar både mer sällan och för lägre belopp. Det är tydligt att många konsumenter fortsatt är återhållsamma i sina köpbeslut. Om man vill hålla fast i något positivt så var maj förra året en riktigt stark månad så jämförelsetalen var tuffa. “Att försäljningen inte skulle överträffa den höga nivån från maj 2024 var väntat”, säger Per Ljungberg. “Det oroande är att hela föregående års ökning nu raderas ut – och att utfallet till och med hamnar under den svaga nivån från 2023.” Vill du ha full koll på de senaste trenderna inom e-handel – och samtidigt nätverka med branschens vassaste aktörer? Då får du inte missa Breakit E-com Day den 24 september i Stockholm. Säkra din plats här!