Kognic är ett AI-bolag som, förenklat beskrivet, hjälper företag att framställa de dataset som används för att träna och testa till exempel självkörande bilar, lastbilar och robotar. Breakit gjorde en stor intervju med vd:n och medgrundaren Daniel Langkilde i början av året, som då berättade om bolaget och den egna uppväxten. Strax innan sommaren 2024 fick företaget in runt 100 miljoner kronor från de befintliga ägarna, däribland Stenasfärens investmentbolag Stena Sessan, estländska riskkapitalbolaget Metaplanet och familjen Hobohm-Hieltes investeringsbolag Neudi Kapital. “Vi har växt med över 70 procent per år de senaste fem åren och i år kommer omsättningen att hamna runt 200 miljoner kronor. Med pengarna vi fick in i somras är målet att nå lönsamhet”, sa Daniel Langkilde till i samband med Breakit-intervjun i vintras. Så hur gick det då 2024, utöver nyemissionen? Nettoomsättningen landade på 194 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på minus 93 miljoner kronor, enligt det färska bokslutet. Det kan jämföras med 2023 då nettoomsättningen landade på 124 miljoner kronor med ett rörelseresultat på minus 92,7 miljoner kronor. I årsredovisningen framgår det även att Kognic har startat ett bolag i Tyskland samt ett helägt svenskt dotterbolag, Kognic China AB, som ska fokusera på den kinesiska marknaden. Vidare framgår det att företagets kunder påverkas av den makroekonomiska utvecklingen. “Den globala efterfrågan inom fordonsindustrin har fortsatt gått ner samtidigt som det råder överkapacitet i produktion. Samtidigt gör vissa aktörer framsteg i att visa att autonoma fordon faktiskt fungerar i praktiken”, skriver bolaget. Man poängterar även att man ser ljust på framtiden då “utveckling av avancerade förarstöd och självkörande bilar fortsätter i högt tempo.” “Konsumenter förväntar sig allt mer avancerad funktionalitet, och våra kunder ser därför området som kritiskt för deras långsiktiga konkurrensförmåga.” Under året i år har Kognic genomfört en omorganisation för att “få ner de fasta omkostnaderna till nivåer som är anpassade efter rådande marknadssituation”, heter det vidare i rapporten. LÄS MER: Het debatt om 9-9-6-trenden: “Work-life balance inte realistiskt”