Det var ett tufft år för många bolag förra året. Höga räntor, inflation och annat pressade konsumenterna och det kunde vara svårt att locka dem till köp.
Men det verkar inte gälla alla.
Klädkedjan Lager 157 lyckades istället växa rejält enligt färska siffror som Dagens Industri tagit del av.
“Det var ett fantastiskt bra år”, säger vd:n, grundaren och ensamme ägaren till Lager 157 Stefan Palm till tidningen.
Vi är böjda till att hålla med.
Omsättningen ökade med 28 procent och landade på 3,5 miljarder kronor. Resultatet före skatt var uppe och nosade i närheten av en halv miljard kronor men landade till slut på 478 miljoner kronor. En ökning från 313 miljoner kronor under 2023.
“Branschen i stort har haft det ganska så tufft”, säger Stefan Palm och tillägger:
“Att då nå en 28-procentig tillväxt känns ju väldigt positivt”.
Sverige är bolagets största marknad och där steg omsättningen med 16 procent till 2,5 miljarder kronor. I grannländerna Finland, Norge och Danmark var ökningen betydligt högre. På den nyöppnade marknaden Tyskland sålde Lager 157 för blygsamma 8,6 miljoner kronor men då öppnades den första butiken först i december 2024 .
Nyckeln bakom framgången tror Stefan Palm är att bolaget jobbar med basic-kläder och använder en industriell logik.
“Vi utgår ju inte från trenddimensionen som många andra i modebranschen”, säger han.
“Vi utgår ifrån leveranskedjan, att bygga en effektiv organisation och vi har ett mycket smalare produktsortiment.”
Av omsättningen stod e-handeln för 13,7 procent.
Stefan Palm är en av talarna på Breakits arena Roadmap 2035 i Almedalen den 24-25 juni. Ta del av hela programmet här – evenemanget är kostnadsfritt och öppet för alla.