Samuel Wennberg säljer e-handelskurser till unga personer som drömmer om att bygga snabbväxande bolag. Men samtidigt som han själv tjänar miljoner på kursbolaget X-Commerce har Breakit i en stor granskning kunnat avslöja att entreprenörer som köpt kurserna hamnat i trubbel efter att ha följt modellen han lär ut. En annan grupp som riskerar att drabbas av samma koncept är konsumenterna. Kurselevernas bolag startas ofta med lite kapital, det är till och med en av utgångspunkterna för modellen. Det kan, visade Breakits granskning, leda till likviditetsproblem när bolaget växer. Det kan i sin tur kan leda till att bolaget inte kan betala leverantörerna i tid eller att kunderna inte får de produkter de har beställt – och ibland inte heller får pengarna tillbaka om leveransen uteblir. Det har sedan början av 2024 kommit närmare 200 anmälningar till Konsumentverket gällande fyra bolag – We Are Ecom (också känt som Kids One Store), Zoofabriken, Kockensredskap och Hundsortimentet – som alla på något sätt har kopplingar till Samuel Wennberg. De allra flesta anmälningar gäller produkter som inte har levererats eller strul med återbetalningar. Även av recensionstjänsterna, som till exempel Trustpilot och Reco, framgår att många har blivit besvikna efter att ha handlat av dessa e-handelsbutiker. “Den 2/4 2025 gjorde jag min beställning och betalade direkt. Det största misstaget jag gjort. Inga varor har kommit. Idag 5/6 mailade jag dem igen för typ 4:e gången, får inget svar. HANDLA INTE HÄR!!!!!!!!”, skriver en kund om Zoofabriken på Trustpilot. “Beställde en hundoverall den 26/2 har bara haft problem med Hundsortimentet sedan dess. Leveransdatum passerar, jag skickar mail och frågar varför den inte kommit än och de skyller på saldofel och lovar leverans ‘om en vecka’, det nya leveransdatumet passerar... Repetera. Har försökt få pengarna tillbaka sedan 29/4. Får endast autosvar tillbaka”, skriver en annan person. Eftersom långt ifrån alla anmäler till Konsumentverket eller skriver en recension är mörkertalet sannolikt högt. LOCKET PÅ OM SAMARBETET Informationen gällande besvikna kunder och uteblivna leveranser är alltså mycket lättillgänglig. Trots det har transportföretaget DB Schenker i flera år haft ett nära samarbete med Samuel Wennberg och bolagen i hans närhet. DB Schenker är leverantör av transporttjänster till exempelvis Zoofabriken och Kockensredskap som drivs av före detta elever till Samuel Wennberg. Niclas Hagman, som är “Account Manager” på DB Schenker, medverkar dessutom i flera filmer som lagts upp på Samuel Wennbergs sociala konton och på Youtube. Där har han upprepade gånger vittnat om hur många paket som har skickats ut från Samuel Wennbergs eller kurselevernas bolag under en viss tidsperiod samt berättat att relationen mellan DB Schenker och Samuel Wennberg sträcker sig långt bakåt i tiden. “Nu står vi här utanför DB Schenkers kontor i Halmstad och ska hälsa på bästa Niclas som har ett tajt samarbete med oss på X-Commerce”, säger Samuel Wennberg i en av filmerna på Youtube. I den efterföljande intervjun med Niclas Hagman berättar han att samarbetet med X-Commerce genererat många potentiella kunder, det vill säga kurselever, till transportbolaget. “Det var egentligen från den 15 augusti, när jag kom tillbaka och när min telefon tänds upp som en jäkla julgran, tills idag som det har hänt grejer", säger Niclas Hagman om X-Commerce utveckling och de många kontakterna. DB Schenker, eller specifikt Niclas Hagman, framträdde också på scen när X-Commerce anordnade ett event för kursdeltagare i Göteborg i slutet av 2024. Enligt uppgifter till Breakit har DB Schenker skrivit ett sorts ramavtal som ger bolagen i Samuel Wennbergs sfär kraftigt reducerade fraktpriser. Men när Breakit når Niclas Hagman vill han inte alls prata om det mångåriga samarbetet. “Inga kommentarer gällande vem eller vilka jag samarbetar med till någon journalist”, säger säger han direkt när Breakit ringer upp honom. “Du får inte citera mig på någonting", säger Niclas Hagman därefter. Inte heller Niclas Hagmans chef i Halmstad, Malin Göransson, vill svara på några frågor gällande Samuel Wennberg och X-Commerce. “Vi har valt att inte medverka i den här artikeln”, säger hon. Vid ytterligare frågor hänvisar Malin Göransson till DB Schenkers pressavdelning. Där vet de inte vem som skulle kunna svara på frågor om detta och vill därför förmedla våra frågor till DB Schenkers huvudkontor som ligger i Essen i Tyskland. När vi begär att få ställa frågor till någon representant för den svenska verksamheten får vi till slut svaret att DB Schenker inte har några kommentarer om samarbetet. Samuel Wennberg fick frågor om modellen i samband med granskningen och svarade då så här gällande problemen med likviditet och leveranser: “Vi är alltid tydliga med att det är tufft att bygga e-handel. Vissa kommer att stöta på hinder – särskilt när det gäller tillväxt, lagerhållning och kassaflöde. Jag skulle även säga att så är fallet generellt också med bolagsbyggande i dessa tider. Vårt ansvar är att ge verktyg och utbildning inom vårt gebit, men den praktiska driften är alltid elevens”. LÄS MER: Säljer kurser för miljoner – men arga kunder, konflikter och konkurser i Samuel Wennbergs spår Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.