Mai har utvecklat en slags personlig säljassistent för de som tycker det är krångligt och tidskrävande att sälja sina begagnade kläder själva. Användaren fotograferar sina plagg, sedan sköter Mais plattform resten – från prissättning och annonsering på flera olika marknadsplatser till att hantera dialogen med köpare. Nu fyller second hand-utmanaren kassan med 7 miljoner kronor i en runda där de värderas till 47 miljoner kronor före kapitaltillskottet (pre-money). Kapitalet kommer efter ett år där Mai, likt många andra i branschen, tvingats ställa om mot lönsamhet. Bolagets omsättning ökade under 2024 till 16,5 miljoner kronor jämfört med 7,5 miljoner kronor året innan. Samtidigt ströps förlusterna från 5,2 miljoner kronor 2023 till 1,3 miljoner under 2024. ”Givet marknadsläget insåg vi att vi var tvungna att få det att snurra utan att ta in nya pengar. Vi drog ner mycket på marknadsföringen”, berättar medgrundaren Emma Rosman. Det var först när bolaget inte längre var i samma behov av pengar som dialogen med investerare blev enklare. ”När vi slutade fokusera på att få pitchen perfekt och istället la allt på kärnaffären, då kom vi i bättre dialoger med investerare. Det faktum att vår kärnaffär hade tagit stora kliv åt rätt håll placerade oss i en bättre sits”. Pengarna från rundan, där utöver VEQ även befintliga ägare som Icebreaker, SSE Ventures och ängelinvesteraren Erik Ringertz deltar, ska nu användas för att återigen växla upp och investera i tillväxt. Emma Rosman menar att bolaget nu är redo att gasa. "Vi känner ett större självförtroende att det vi har nu är en bra, mer välsmord maskin som vi kan investera mer i tillväxt och få goda resultat från”, säger hon. Enligt bolaget ska en stor del av kapitalet gå till att bygga vad Emma Rosman beskriver som en ”ännu smartare tjänst”. Målet är nu att använda AI och stora språkmodeller (LLM) för att skräddarsy och optimera strategin för varje enskilt plagg. ”Vi investerar jättemycket i att optimera en säljprocess för varje unikt plagg. Med nuvarande LLM-modeller kan vi se: ‘den här har fått jättemånga views, då ska den behållas på det högsta priset länge’ och ‘den här har fått väldigt få views, då måste vi sänka priset redan nu.’” Utöver teknikinvesteringarna är planen att satsa på ökad kundanskaffning. Trots miljoninjektionen planeras ingen större rekryteringsvåg till teamet som idag består av fem personer. ”Närmsta, under hösten, kommer det fortsatt vara i Sverige. Sen kommer vi även börja kika på att expandera till nyckelstäder utomlands”. Det här är en artikel från vårt flöde med alla nyemissioner i onoterade startups. Vill du läsa om fler kapitalanskaffningar? Klicka här