AI är verkligen på väg att förändra världen och i takt med att tekniken blir bättre och bättre erövrar den nya branscher. Nu är den på väg in i barnens lekrum. I förra veckan meddelade nämligen Mattel, som bland annat tillverkar Barbie men även till exempel kortspelet Uno och de där små bilarna som heter Hot Wheels, att de slutit ett samarbetsavtal med Open AI. Tanken är att de ska “föra in AI:s magi i åldersanpassade lekupplevelser”. Exakt hur det ska gå till är fortfarande oklart men leksakstillverkaren betonar att det ska vara tryggt, säkert och skydda integriteten. Mattel äger också bland annat varumärket Fisher-Price och gjorde också den omåttligt populära storfilmen Barbie för ett par år sen. ”AI har kraften att bredda räckvidden för våra varumärken på nya och spännande sätt”, säger Josh Silverman, Mattels franchise-chef till Financial Times. ”Vårt arbete med OpenAI kommer att göra det möjligt för oss att utnyttja ny teknik för att befästa vår ledande position inom innovation och omforma nya sätt att leka.” LÄS MER: AI-bibeln – 109 heta bolag som ska förändra världen