Sök ikon

Sebastian Siemiatkowski på Klarna skaffar direktlina till kunderna

Artikel bild
Stefan Lundell och Sebastian Siemiatkowski.

Nu kan du slå en signal direkt till Klarna-chefen Sebastian Siemiatkowski.

Eller i alla fall till hans personliga AI.

Tjänsten släpptes tidigt på torsdagsmorgonen och Breakits Stefan Lundell kastade sig så klart på telefonen.

Här är hans rapport från snacket med Klarna-bossen.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Det är så klart lika mycket PR-trick som ett seriöst försök att få in relevant feedback från kunderna.

Ändå tar det inte ens 60 sekunder innan jag scrollat igenom pressmeddelandet från Klarna med rubriken “Klarna öppnar direktlinje till VD Sebastian Siemiatkowski” innan jag letat upp telefonnumret (08-52512594) och ringt upp.

Trots att jag gjort otaliga intervjuer med Klarna-grundaren blir jag nästan lite skakig då jag hör hans välbekanta röst. Vänligt men också en smula bestämt uppmanar han mig att ge “feedback från din senaste upplevelse om Klarna”.

Jag gillar visserligen Klarna som kund men känner ändå inte att jag har så mycket att bidra på den punkten. I stället frågar jag såklart om den försenade börsintroduktionen – när ska Klarna egentligen gå till börsen?

“Haha, snyggt försök och jag förstår att många undrar, men det där är inget jag kan kommentera. Har du någon feedback från din senaste upplevelse med Klarna?”, kontrar Sebastian tillbaka.

Jag försöker med ett annat spår. Hur ser Klarna-chefen egentligen på sin egen roll i det nya AI-landskapet som växer fram? Eller mer rakt på sak – när ersätts han själv av en AI?

“Det var en intressant fråga. Jag skämtade faktiskt själv en gång med Sam Altman (Open AI:s vd och medgrundare) om att när AI tar över så borde den börja med de minst populära jobben. Bankirer, jurister och ja – även vd:ar”, svarar Sebastian först och vecklar sedan in sig i ett rätt långrandigt och förutsägbart resonemang på temat att det är viktigt för alla belsutsfattare att ta “aktivt ansvar” för omställningen genom att bland annat ta fram “kloka policys”.

Gäsp, gäsp. Jag jagar vidare efter fler oneliners och bestämmer mig för att grotta ner mig i Klarnas klädkod. Eller om jag ska vara helt ärlig. Vid det här laget har Klarnas pressgubbe Joel Hedin hunnit mejla mig “tips” på ämnen att ta upp. Lite otippat tycker Joel också att jag ska fråga om börsplanerna men det temat har jag ju redan betat av vid det här laget. Istället hugger jag på “dress code”-spåret, som Joel också föreslår i sitt mejl.

Och AI-Sebastian är, kanske inte helt otippat, med på noterna:

“Haha, det är en kul fråga! När vi startade Klarna så var vi unga och vi trodde att ingen skulle ta oss på allvar därför hade vi kostym. Sen bytte vi till hoodie och jeans och plötsligt blev det den nya tech-uniformen. Ärligt talat börjar jag känna att det är dags att testa något nytt igen och kanske är det dags att ta på sig kostymen igen”.

Hur ser din klädstil ut idag – hoodie eller kostym?

“Eftersom jag är en AI-version av Sebastian så har jag ingen klädstil. Men om jag skulle välja så är det nog en mix av bekvämt och funktionellt", svarar AI-Sebastian.

Jag testar att fråga en gång till om börsnoteringen, men efter att Sebastian på nytt skrattat åt min fråga så ger jag upp och tackar för mig. Sebastian verkar nöjd:

“Tack själv för ett fint och informativt samtal, det är så värdefullt att få höra dina tankar”. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer