Den digitala brevlådan Kivra har tagit in mer än en halv miljard i riskkapital och har drygt 6 miljoner användare. Förra året gick bolaget, som startades för 14 år sedan, med vinst för första gången. Och i början av nästa år ska bolaget även lansera en egen e-legitimation, som ska heta Kivra ID. Beskedet kommer efter att Kivra i mars i år gick ut med att de köpt identitetsplattformen Truid. Bakgrunden till det, sa bolagen då, var att EU vill att det ska skapas en digital identitetsplånbok där medborgare kan lagra exempelvis körkort och myndighetspapper. Det är med hjälp av Truids teknik som Kivra nu bygger bank-id:t. “Utvecklingen av KivraID kommer att öka Sveriges digitala motståndskraft. Fler säkra sätt att logga in skapar en tryggare och mer redundant marknad för alla invånare och företag”, säger Kivras vd Henrik Lönnevi i ett pressmeddelande. LÄS MER: Swish fortsätter växa – ökar med 20 procent och fortsätter anställa LÄS MER: Fintech-entreprenören blir krutgubbe – Swebal ska satsa 800 miljoner på sprängämnesfabrik