Sök ikon

Sebastian Siemiatkowski: Mänsklig kundtjänst kommer alltid vara något exklusivt

Artikel bild
Klarnas grundare och vd, Sebastian Siemiatkowski. Foto: TT/Press/Montage

Klarna-bossen förklarar varför de anställer – trots att AI tar massa jobb.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Sebastian Siemiatkowskis kärlek till AI kan inte ha gått så många förbi. Förutom att han ofta hyllar den nya tekniken och att den används frekvent på Klarna har han via sitt Flat Capital investerat i bland annat Open AI.

Därför möttes det med viss förvåning, i alla fall från oss på Breakit, när han tidigare i år sa att människorna var framtiden och att Klarna skulle börja anställa folk i deras kundtjänst igen. 

På konferensen South by Southwest i London utvecklar han sitt resonemang.

“Vi tror att mänsklig kundtjänst alltid kommer att vara något exklusivt”, sa han på konferensen och jämförde med att handsydda kläder ofta värderas högre än såna som är gjorda av maskiner.

“Vi kan använda AI för att ta bort tråkiga, manuella jobb, men ändå lova våra kunder mänsklig kontakt.

LÄS MER: Klarna-chefen ska anställa fler människor igen – enligt en “Uber-modell”

Läs mer