Vi behöver kanske inte rabbla hela historien om Northvolts kriser som ledde till konkursen (men du kan läsa mer om det här). Men ett av de stora problemen som fanns i fabriken i Skellefteå var att den hade svårt att få fart på produktionen. En förklaring var att det helt enkelt var för få personer som byggde batterier, och för många som gjorde annat. “Northvolt gick plötsligt från att vara en startup till att vara ett byråkratiskt bolag med få människor som jobbade men många som arbetsledde”, säger Shubhrajit Sinha, som tidigare jobbade som ingenjör på fabriken till Sveriges Radios Ekot. Enligt honom var det ofta man fick motstridiga uppgifter från chefer också. Innan konkursen ska också storkunden Scania ha varit på plats för att hjälpa till att öka produktionstakten. Enligt Ekot ska de då ha blivit förvånade över hur ineffektivt arbetet var. Efter konkursen har det fortsatt att byggas batterier i fabriken. Faktum är att man har tillverkat lika många batterier som tidigare, trots att det nu bara finns en tredjedel så många anställda. En källa till Ekot säger att det var mycket fokus på expansion på Northvolt och att det därför var färre som faktiskt byggde batterier. LÄS MER: Peter Carlsson om kraschen i Northvolt – som att förlora ett barn