När Toyotas första helt elektriska suv bZ4X släpptes 2022 riktades ett stort fokus mot räckviddssiffrorna, där bilen enligt vissa experter underpresterade. Men den rymliga och bekväma familjebilen hittade trots det en entusiastisk publik. I de nordiska grannländerna Danmark och Norge var bZ4X under januari 2025 den mest sålda bilen i alla kategorier. ”Att vi ser så fina försäljningssiffror i Norden är ett kvitto på att bZ4X i grunden är en väldigt bra bil med fin prestanda. De befintliga ägarna är väldigt nöjda med bilen, och den förtjänar verkligen de här försäljningsframgångarna”, säger Henrik Degling. TAR SIG BETYDLIGT LÄNGRE PER LADDNING Hösten 2025 blir bZ4X en ännu bättre bil. Toyotas ingenjörer har nämligen tagit till sig av synpunkterna gällande räckvidden hos bZ4X. Bilen har under flera omgångar testats i det nordiska klimatet, och när den nya modellen lanseras döljer sig flera stora förbättringar under karossen: * Batterikapaciteten har ökat från 71,4 kWh till 73,1 kWh. En mer effektiv batteriteknik, uppgraderad kupévärme som drar mindre energi från batteriet – och effektivare motorer med halvledare av kiselkarbid – gör att el-suven tar sig betydligt längre per laddning än föregångaren. Enligt WLTP tar sig nya bZ4X hela 573 kilometer innan det är dags för ett stopp. * Att ladda har också blivit betydligt smidigare. Tack vare förvärmning av batteriet så blir laddningen mer effektiv i kyla. Förvärmningen startas antingen manuellt, automatiskt i navigationssystemet – eller genom Toyotas app. Dessutom tillåter det nya batteriet en högre laddeffekt under längre tid, vilket innebär kortare laddstopp. BESTÄLL REDAN IDAG: Så blir priset för nya bZ4X * För att ytterligare minimera eventuell räckviddsångest har navigationssystemet uppdaterats. Nu tar det hänsyn till bilens förbrukning och laddstatus, och rekommenderar lämpliga laddningsplatser under den aktuella resan. * Nya bZ4X har också fått högre prestanda. Den framhjulsdrivna versionen levereras med 224 hästkrafter, den fyrhjulsdrivna bjuder på hela 343 hästkrafter. Som standard kommer bZ4X med framhjulsdrift, till skillnad från flera konkurrenter i storleksklassen som är bakhjulsdrivna. ”ÖVERLÄGSEN FYRHJULSDRIFT JÄMFÖRT MED KONKURRENTERNA” Enligt Henrik Degling så kommer fyrhjulsdriften att bli ett uppskattat tillval för många, särskilt under vinterföre. ”I tester har den visat sig vara helt överlägsen jämfört med konkurrenterna. Bromsförmågan i snö var också i särklass vid en jämförelse. För familjer som letar en trygg bil under alla förhållanden är det en väldigt viktig aspekt att ta hänsyn till”, säger han och fortsätter: ”Vi tror att nya bZ4X kommer att göra så att fler svenskar får upp ögonen för modellen, och att den kommer att bli minst lika populär som i våra nordiska grannländer.” LÄS MER: Se alla detaljer om nya Toyota bZ4X