Det är inte ovanligt att entreprenörer startar bolag för att de har stött på ett problem och vill ta fram en tjänst eller produkt som kan lösa kruxet i fråga. Men för Cissi Nilsson var uppkomsten till idén som sedan blev företaget Safety by Cilia mer traumatisk än för de flesta bolagsbyggare.
För närmare sju år sedan utsattes hon för ett våldtäktsförsök i centrala Stockholm. Efter att hon därefter levt i skräck i flera år bestämde hon sig: hon kunde inte fortsätta vara rädd. Och det borde inte någon annan kvinna heller vara.
Resultatet blev alltså Safety by Cilia som har utvecklat armband med inbyggt överfallslarm, som via en app larmar användarens nödkontakter i realtid om personen skulle bli överfallen.
“Jag insåg snabbt att jag behövde ta fram en produkt för att få med mig investerare. Så jag började plugga produktutveckling och byggde ihop en första prototyp”, säger Cissi Nilsson till Breakit.
Idag har bolaget fyra anställda och ett 30-tal heltidskonsulter.
“Vi befinner oss i en utvecklingsfas, vilket innebär att vi just nu är fler personer än vad vi vanligtvis är.”
Tar in kapital
Nu tar bolaget in 18 miljoner kronor i en nyemission till en värdering på 38 miljoner kronor, enligt grundaren. Den största delen av investeringen, 12,5 miljoner kronor, sker genom kvittning av fordringar, enligt handlingar från Bolagsverket. Resterande medel är rent kapital. Hela investeringen kommer från affärsängeln Victoria Gutenbrant, som backade bolaget för första gången 2022 och sedan dess även sitter i bolagets styrelse.
Enligt grundaren är kapitalet avgörande för bolagets nästa steg: lanseringen av smyckeskollektionen och fortsatt utveckling framåt.
“Appen lanserades i slutet av augusti förra året och vi har idag 6500 gratisanvändare. I sommar lanserar vi vår första fysiska produkt hos flera återförsäljare”, säger Cissi Nilsson, utan att vilja gå in på mer detaljer.
Affärsmodellen går ut på att konsumenten köper hårdvaran, det vill säga armbandet, och får samtidigt gratis tillgång till appen under ett års tid, därefter betalar användaren en månadsvis prenumeration. Safety by Cilia har även en B2B-gren med, enligt grundarens utsago, flera kunder som väntar på lanseringen.
Under 2024 hade bolaget ännu ingen nettoomsättning, med ett rörelseresultat på minus 14 miljoner kronor, berättar grundaren. Det kan jämföras med nettoomsättningen 2023, som landade på 37.000 kronor med ett minusresultat på 1,1 miljoner kronor.
“Nu ska vi växla upp och nå ännu fler. Mycket av den potten ska gå till marknadsföringen men även utvecklingen av nya produkter. Vi håller även på att integrera en larmcentral genom appen, vilket också kommer med en hög kostnad.”
Och kassan kommer snart att behöva mer påfyllning, berättar hon.
“Vi siktar på en ny runda under sista kvartalet i år för att finansiera expansion i Norden och i flera europeiska länder.”
När räknar ni med att bli lönsamma?
“Genom återförsäljarna har vi en estimerad försäljningsprognos och går allt som det ska kan vi visa upp svarta siffror i november.”
“Men är det någonting man lär sig av att starta bolag så är det att saker inte alltid går som man har tänkt. Men våra återförsäljare har väntat på den här produkten i nästan två år, så sannolikheten att de ska hoppa av i sista sekund är förhoppningsvis ganska liten.”
Budet från draken
Som redan nämnt är det här inte första gången Safety by Cilia tar in kapital. Sedan starten 2022 har 25 miljoner plockats in, inklusive den nyligen säkrade investeringen.
I jakten på kapital medverkade Cissi Nilsson i SVT:s entreprenörsprogram Draknästet under 2023. I rutan fick tittarna se att draken Fredrik Eklund, tillika tv-profil och mäklare, slutligen skulle få investera 2 miljoner kronor för 49 procent av Safety by Cilia. Men så blev det inte, berättar entreprenören.
“Det rann ut i sanden. Men vi fick väldigt bra marknadsföring genom programmet och några månader senare träffade vi vår nuvarande investerare, som kom med ett bättre erbjudande.”
“Han ville få nästan hälften av bolaget för ett par miljoner, medan nu har jag tagit in 25 miljoner kronor för ungefär lika stor del som han bad om. Så jag fick en betydligt bättre deal av min nuvarande investerare."
Läs mer: SVT:s entreprenörsprogram Draknästet läggs på is efter fyra säsonger
Läs mer: Turbulent på Isabella Löwengrips nya satsning – ny vd blev kortvarig