Sök ikon

Actor CV vill hjälpa skådisar nå ut – backas av Instabox-grundare och Alexandra Rapaport

Artikel bild
Actor CV:s styrelse: Viktor Nilsson, Alexandra Rapaport, Carl Jansson, Arvin Kananian och Joakim Ivarson. Foto: Press

Skådespelaren Arvin Kananian och entreprenören Viktor Nilsson vill göra det lättare för skådespelare att marknadsföra sig – nu backas deras tjänst Actor CV av bland andra Instabox-grundaren Joseph Badran och skådespelaren Alexandra Rapaport.

“Det är kul att vi fått så mycket traction från branschen”, säger Viktor Nilsson.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Webbredaktör och reporter

Entreprenören Viktor Nilsson och skådespelaren Arvin Kananian (känd från bland annat Triangle of Sadness och julkalendern 2022) har känt varandra länge och började för två år sedan jobba med att ta fram en plattform som ska hjälpa aspirerande skådespelare att nå fram till rollsättare och marknadsföra sig inom filmindustrin. 

Förra året grundade de bolaget Actor CV och plattformen med samma namn lanserades i november. Sedan dess har, enligt bolaget, 10.000 skådespelare registrerat sig på plattformen. 

Nu har startupen precis stängt sin första kapitalrunda och säkrat två miljoner kronor från flera kända profiler. Bland investerarna finns bland andra Instabox-medgrundaren Joseph Badran, skådespelarna Alexandra Rapaport (känd från Gåsmamman bland annat) och kanadensiske Tyler Labine samt regissörerna Goran Kapetanovic (nyligen aktuell med dramaserien om Jan Stenbeck) och Jens Jonsson (ligger bakom serier som Fartblinda och Doktrinen).

“Det känns kul att vi fått så mycket traction från branschen, vilket väl validerar vårt koncept tycker jag”, säger Viktor Nilsson till Breakit. 

Vill ge tillbaka till branschen

Rent konkret är Actor CV en webbplatsportal för skådespelare där de kan skapa sin egen hemsida och sedan dela och visa upp den för folk i branschen. Det finns en gratisversion – där användaren exempelvis bara kan ladda upp ett begränsat antal bilder och videor – och två premiumversioner där användaren betalar via ett abonnemang. 

Affärsidén grundar sig i Arvin Kananians egna erfarenheter från då han som oetablerad skådespelare utan agent kämpade för att nå ut i branschen. Färre än 2 procent av alla skådespelare har en agent som kan hjälpa dem att nå ut och bara runt 20 procent har en egen hemsida, enligt Viktor Nilsson. 

“När jag och Arvin stod och pratade en gång delade han med sig av sin frustration och sa att han vill ge tillbaka till branschen och hjälpa andra skådespelare. Alla är inte lika entreprenöriella som Arvin är”, säger han och fortsätter: 

“Jag själv älskar film och blev supertaggad på att ta mig an den här utmaningen."

Ska bli kassaflödespositiva i år 

Användarna av Actor CV finns, enligt bolaget, utspridda på över 60 marknader och plattformen är tillgänglig globalt. Bolagets fokusmarknader är enligt Viktor Nilsson Europa, USA, Storbritannien och Norden. 

I dagsläget vill Viktor Nilsson inte gå in på hur mycket bolaget har omsatt sedan starten eller vad de gör för resultat i dag. Men målet är, enligt honom, att vara kassaflödespositiva innan året är slut. 

“Vi har ingen jättehög burn rate, det kostar inte så mycket och vi har en hög bruttomarginal”, säger han. 

Pengarna från kapitalrundan ska, enligt Actor CV, bland annat användas till att lansera en ny “selftape-funktion” och att fortsätta expandera internationellt. 

Det här är en artikel från vårt flöde med alla nyemissioner i onoterade startups. Vill du läsa om fler kapitalanskaffningar? Klicka här

Läs mer