Hello Kitty, Pokemon och Monchichi kanske inte ska slänga sig i väggen. Men det verkar onekligen som att det finns en ny sheriff i fluffiga gulliga figur-universumet. För numera köas det länge utanför affärerna när nya Labubu-dockorna släpps. De små, ganska gulliga dockorna med vassa tänder flyger av hyllorna så fort de kommer in. Den svenska butiken och e-handlaren Kawaii fick nyligen in ett parti och sålde slut på nolltid. “Vi fick in nya i förrgår och de tog slut ännu snabbare”, säger Kawaiis ägare Jenny Lindgren till TT. “Det är svårt att möta efterfrågan”. BÄRS AV RIHANNA, DUA LIPA OCH KIM KARDASHIAN Labubu skapades redan för tio år sedan av illustratören Kasing Lung som fyra år senare sålde rättigheterna till kinesiska Pop Mart. Ett par år senare lanserades figuren som en nyckelring och när en K-popstjärna senare delade Labubu i en av sina händelser rusade försäljningen rejält. Rihanna, Dua Lipa och Kim Kardashian är bara några av superstjärnorna som visat upp sig med den lilla fluffiga figuren, ofta hängandes från en dyr designerväska. Totalt har över 600 olika varianter av Labubu tillverkats och de säljs i så kallade boxar där man inte vet vilken variant som är i lådan. De dyraste kostar över 800 kronor men de försvinner snabbt hos Kawaii enligt Jenny Lindgren. En sak är säker, det har varit en riktig succé för Pop Mart. Förra året mer än dubblades bolagets vinst till nästan 20 miljarder kronor, bara försäljningen av Labubu-dockor ökade med 726 procent enligt New York Times. Riktigt så bra har det inte gått för Kokoskorven, som driver Kawaii. Bolaget omsatte 2023 14,7 miljoner kronor och gjorde en vinst på 33.000 kronor.