Aftonbladet har pratat med ett stort antal personer som via indiska Tech Mahindras supportcenter i Riga jobbat med betaljätten Klarnas kundtjänst. De vittnar om en kaosartad arbetsmiljö, en orimlig arbetsbelastning och medarbetare som fått sparken på oklara grunder. Svenska Thomas Sutter har jobbat i Baltikum i flera år. Han beskriver Klarnas kundtjänst som “det värsta han någonsin upplevt”. “I början tog de in kanske 50 personer i månaden. Många slutade frivilligt efter bara några veckor eftersom det var sådant kaos. Men andra fick sparken bara för att de misslyckats med något test eller för att någon chef tyckte att de sagt fel saker i ett samtal. Nästa månad tog de in 50 nya”, säger Thomas Sutter till tidningen. En annan tidigare anställd är Denis. Han uppger för Aftonbladet att han “traumatiserats” av jobbet och sättet cheferna behandlade de anställda på. Han och flera andra som Aftonbladet pratat med misstänker att Klarna inte är särskilt bekymrade över missförhållandena och den höga personalomsättningen på kundtjänsten. Det eftersom vd:n och medgrundaren Sebastian Siemiatkowski länge talat om möjligheterna för AI att göra det jobbet. “Det var som att vi bara fanns till för att mata AI:n. Om det är syftet så är det ju ingen nackdel att folk slutar hela tiden. Det är snarare bra att det kommer nya människor som kan ge ny input till roboten”, säger Denis till Aftonbladet. Både Klarna och Tech Mahindra har tackat nej till att ställa upp på intervju med Aftonbladet. Tech Mahindra uppger i en skriftlig kommentar till tidningen att “vissa medarbetare upplevde utmaningar med introduktionen” på kundtjänsten, men att problemen togs på allvar och att “korrigerande åtgärder” vidtogs. Klarnas pressansvarige Joel Hedin skriver i ett mejl till Aftonbladet att Klarna tar uppgifterna på stort allvar. ”Vi har tagit initiativ till en dialog med bolaget för att följa upp de frågor och upplevelser som framförts för att få information och följa upp hur bolaget agerar”, skriver han till tidningen.