Om man vid millennieskiftet fått kika 25 år framåt, skulle många nog inte trott sina ögon. Att vi en dag skulle tillbringa så mycket tid på Facebook, Instagram, Tiktok och andra sociala medier hade nog väckt både skepsis och fnysningar.
Men nu är det verklighet och för att fortsätta vara relevanta och kunna växa är det en nödvändighet för bolagatt nå ut där folk är, alltså sociala medier.
Men det är ju inte alltid helt lätt och därför finns det plats för bolag som Team5pm Nordics. De hjälper bolag och varumärken att nå ut i sociala medier. Bolaget tillhör den holländska koncernen Team5pm och den svenska delen startades av Natalie Tideström Heidmark och Nicolin Lillhage sommaren 2023. Nu har de precis stängt sitt första bokslut, vilket löper över 18 månader.
Och det är imponerande siffror de redovisar. Bolaget omsätter 55 miljoner kronor och levererar ett resultat på 5,1 miljoner kronor.
“Det vi erbjuder är rätt i tiden och något som verkligen behövs just nu”, säger Natalie Tideström Heidmark.
”Plattformarna växer och det är mycket mer komplext att lyckas än vad det var för ett par år sen, samtidigt som sociala medier har avgörande del för marknadsföringen”.
Vad är hemligheten bakom att det har gått så bra?
“Vi har en sjukt bra kunskap i teamet”, säger Nicolin Lillhage.
“Hela teamet är born and raised på sociala medier.”
Bland de anställda finns folk med erfarenhet från till exempel Epidemic Sound, Google och till och med Eurovision.
Breakit skrev faktiskt om Team5pm redan när de grundades. Då jobbade de bara med Youtube. Sedan dess har det blivit naturligt att vidga sig till flera sociala medier. Bolaget har nu byggt upp en egen studio där de kan producera material, men gör fortfarande mycket ute på stan.
“Det är viktigt för oss att vara snabbfotade för att kunna leverera”, säger Nicolin Lillhage.
De har dessutom tillgång till en techplattform, som moderbolaget i Nederländerna utvecklat, som hjälper till med det som kallas social SEO.
“Många använder sociala medier som Google nu. Och då gäller det att se till att kunderna syns på rätt ställen där”.
Det handlar alltså om att om du är sugen på något så går du in på Instagram eller Youtube. Då gäller det att de hittar just ditt företag.
Var tror ni att ni är om 10 år med bolaget?
“Det rör sig så fort, vi vet ju inte ens vilka sociala medier som kan finnas då”, säger Natalie Tideström Heidmark.
“Men vi kommer att vara en av de ledande sociala medier-byråerna”.