Spaningen om att AI-chattbotar som Chat GPT kommer att ersätta klassisk googling har cirkulerat länge nu.
För att försvara sin position är Google-ägaren Alphabets senaste drag att integrera sin AI-chatbot Gemini på söksidan under fliken “AI mode”. Funktionen har inledningsvis lanserats i USA.
Google har sedan tidigare rullat ut funktionen AI Overview, vilken snart kommer att bli tillgänglig även i Sverige. I korthet handlar det om att AI-genererade sammanfattningar visas högst upp i resultaten när man gör en sökning på Google.
Vid lanseringen i fjol blev AI-funktionen snabbt viral – men det uppstod också en del problem. Bland annat rekommenderades användare att äta stenar för att få i sig mineraler och tipsades om att pizzasås bör blandas med lim för att hålla osten på plats.
Sökmotorn är Googles kassako. Enligt Bloomberg står den för 60 procent av Alphabets intäkter, vilket motsvarade 198 miljarder dollar i fjol (ungefär 1916 miljarder kronor).
När Alphabet släppte sin senaste kvartalsrapport i slutet av april stod det klart att kärnverksamheten (sök och annonseringar) hade växt med nästan 10 procent. Enligt bolaget handlade det just om att de egna AI-funktionerna lyfter Google-söken.
LÄS MER: Alphabet överraskar (och förbryllar Klarna-vd:n) – Google-sök och AI drar upp vinsten