Meta-ägda Instagram har lanserat ett nytt intäktsprogram som heter “Referrals” för att få in fler användare till plattformen. Programmet, som utvalda kreatörer i USA erbjuds att delta i, har rullats ut i tysthet och kommer att pågå i sex veckor. Det rapporterar Business Insider, Meta har bekräftat det nya draget. De influencers som fått erbjudandet uppmanas av bolaget att dela deras inlägg på andra plattformar (som Tiktok, Discord och Youtube) för att driva trafik till Instagram. Om de på så sätt får fler att använda appen kommer de att få betalt för besväret. Kreatörerna kan få 100 dollar (drygt 970 kronor) per “kvalificerad” registrering eller 1000:e “kvalificerat” besök – men bolaget har satt ett maxtak så att de som mest kan tjäna 20.000 dollar totalt (ungefär 193.000 kronor) inom programmet. Instagram har på senare år testat flera olika intäktsprogram för influencers. Men konkurrensen har hårdnat i takt med att plattformar som Tiktok, exempelvis, har blivit större. Vi på Breakit har även uppmärksammat att Snapchat seglat upp som en nygammal favorit bland influencers – då kreatörerna tjänar pengar per visning på Snapchat och inte bara genom betalda samarbeten. LÄS MER: Snapchat är nygamla kanalen för influencers: “Hon tjänar 2 miljoner i månaden”