För bara ett par veckor sen fick Centra in 50 miljoner kronor när klädjätten H&M investerade i e-handelsplattformen. Bolaget värderades då till en halv miljard kronor. Centra har utvecklat en plattform för modemärken och har bland annat de mindre H&M-märkena Cos, Arket, Weekday och & Other Stories på kundlistan. “Deras förmåga att kombinera djupa branschinsikter med teknisk innovation hjälper modemärken att lösa verkliga utmaningar inom e-handel”, sa Nanna Andersen, chef för affärsområdet New growth and ventures på H&M i samband med investeringen. Men hur går det egentligen för bolaget? Vi kikade i det pinfärska bokslutet som precis landat hos Bolagsverket. Omsättningen under 2024 landade på 86,9 miljoner kronor, kraftigt upp från 62,7 miljoner kronor 2023. Samtidigt ökar förlusten, om än inte lika mycket. Den landade på 40,9 miljoner kronor, en ökning från 36,1 miljoner kronor året innan. Riskkapitalbolaget Verdane, är förutom H&M, storägare i Centra. LÄS MER: Nyemissioner i startups – följ vårt flöde med alla nya rundor