Sök ikon

Parfym.se fortsätter växa – dissar Danmark och satsar i Norge

Artikel bild
Jonas Häggqvist, vd på Parfym.se. Foto: Press/faksimil/montage

Doftbolaget Parfym.se flaggar för ökad konkurrens och prispress inom branschen i sin senaste årsredovisning, men fortsätter samtidigt att växa – och gå med vinst.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Webbredaktör och reporter

Bolaget Parfym.se säljer parfym och skönhetsprodukter online och gjorde ett rekordår förra året – då bolaget ökade omsättningen med 38 miljoner kronor. 

Nu har Breakit kikat på bolagets senaste siffror, som visar att det fortsätter växa. 

Här är ett par nedslag: 

  • Omsättningen ökade från 259 miljoner kronor 2023 till 278 miljoner 2024 (245 miljoner i Sverige och 33 miljoner i övriga Norden).

  • Rörelsevinsten minskade från 8,9 miljoner kronor 2023 till 8,8 miljoner 2024. 

I årsredovisningen pekas det rådande konjunkturläget ut som en risk för bolaget. Det kan göra att kunderna handlar mindre och ge “generellt ökad konkurrens och ökad prispress i branschen". Samtidigt skriver bolaget att de problem som de tidigare haft i leverantörskedjan har minskat. 

Parfym-trenden var stark inom e-handeln förra året – särskilt bland tonåringar. Unisex-doften utsågs av Hui Research till årets julklapp – och enligt Plick:s vd Jimmy Heibert var parfym det mest trendande sökordet på second hand-appen förra året. 

Själva skriver Parfym.se att de väntar sig att bolaget kommer att fortsätta vara lönsamt och växa snabbare än marknaden under 2025. 

Parfym.se har i dag försäljning i Sverige, Finland och Norge. Majoriteten av försäljningen sker i Sverige. Filialen i Norge startade upp under förra året, samtidigt som filialen i Danmark lades ned. 

LÄS MER: E-handlare slår larm om Googles nya drag: “Aldrig sett något liknande”

LÄS MER: Skintech-bolagets “färska hudvård” växer med 50 procent: “Otroligt stolta”

Läs mer