Bolaget Parfym.se säljer parfym och skönhetsprodukter online och gjorde ett rekordår förra året – då bolaget ökade omsättningen med 38 miljoner kronor.
Nu har Breakit kikat på bolagets senaste siffror, som visar att det fortsätter växa.
Här är ett par nedslag:
-
Omsättningen ökade från 259 miljoner kronor 2023 till 278 miljoner 2024 (245 miljoner i Sverige och 33 miljoner i övriga Norden).
-
Rörelsevinsten minskade från 8,9 miljoner kronor 2023 till 8,8 miljoner 2024.
I årsredovisningen pekas det rådande konjunkturläget ut som en risk för bolaget. Det kan göra att kunderna handlar mindre och ge “generellt ökad konkurrens och ökad prispress i branschen". Samtidigt skriver bolaget att de problem som de tidigare haft i leverantörskedjan har minskat.
Parfym-trenden var stark inom e-handeln förra året – särskilt bland tonåringar. Unisex-doften utsågs av Hui Research till årets julklapp – och enligt Plick:s vd Jimmy Heibert var parfym det mest trendande sökordet på second hand-appen förra året.
Själva skriver Parfym.se att de väntar sig att bolaget kommer att fortsätta vara lönsamt och växa snabbare än marknaden under 2025.
Parfym.se har i dag försäljning i Sverige, Finland och Norge. Majoriteten av försäljningen sker i Sverige. Filialen i Norge startade upp under förra året, samtidigt som filialen i Danmark lades ned.
LÄS MER: E-handlare slår larm om Googles nya drag: “Aldrig sett något liknande”
LÄS MER: Skintech-bolagets “färska hudvård” växer med 50 procent: “Otroligt stolta”