Skintech-bolaget Skinome har tagit in närmare 60 miljoner kronor sedan starten, enligt ägardatabasen Eivora, och backas bland annat av King-medgrundaren Thomas Hartwig, tv-profilen Carina Berg och det börsnoterade bioteknikbolaget Biogaia. Affärsidén är att sälja så kallad färsk hudvård, (inga konserveringsmedel och få ingredienser) som måste förvaras i kylskåp, som utvecklas i Skinomes eget labb i Stockholm. Bolaget satsade tidigt på att sälja krämerna enligt en prenumerationsmodell men säljer också produkterna på den egna e-handeln och hos återförsäljare. Förra året ökade Skinome omsättningen med 50 procent till drygt 30 miljoner kronor, från drygt 20 miljoner 2023. Förlusten efter finansiella poster landade på 7,3 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 9,5 miljoner 2023. Dessutom har det första kvartalet i år bjudit på en stark start, enligt bolaget. “Vi är otroligt stolta över den utveckling vi haft det senaste året och vår starka start på 2025, med ett kvartalsresultat långt över budget, ger oss ett fantastiskt utgångsläge för att fortsätta vår expansion – både i Sverige och internationellt”, säger vd:n Lydia Engholm i ett pressmeddelande. Skinome grundades 2018 hudvårdsforskaren Johanna Gillbro, som är utbildad apotekare och doktor i experimentell dermatologi och behandling av Vitiligo, och Marcus Jacobsson – som tidigare varit med och grundat e-handelsplattformen Tipser. Enligt Skinome har lanseringen i Norge gått i en rasande fart och i år väntas bolaget expandera till Finland och Nederländerna. Målet är, enligt bolaget, att omsätta 41 miljoner kronor under 2025. “Nu handlar det om att skala upp utan att kompromissa med kvaliteten – och att närma oss ett hållbart lönsamhetsläge”, säger Lydia Engholm. LÄS MER: 399 kvinnor till din styrelse – namnen, uppdragen och branscherna