Christian von Koenigsegg drog i gång sitt sportbilsföretag Koenigsegg för drygt 30 år sedan. I dag omsätter hans superbilar flera hundra miljoner kronor. Dessutom ser det ut som att bolaget gör sig redo för en framtida börsnotering, vilket Breakit tidigare rapporterat om. När Saab Automobile runt 2009 var nära ruinens brant och ägaren gick ut med att biltillverkaren var till salu, kom Christian Koenigsegg in i bilden. I förra veckans Söndagsintervju i P1 fick Koenigsegg-grundaren frågor om när han tillsammans med ett konsortium var nära att köpa Saab. En affär som inte gick i lås. Christian von Koenigsegg var inledningsvis inte “över huvud taget” intresserad av att gå in i Saab, men han övertygades snabbt av de andra i Koenigsegg Group. General Motors hotade vid tidpunkten med att lägga ned Saab, om man inte lyckades hitta en köpare. Enligt Koenigsegg var det en “nytändning” gällande produkten, innovationen och effektiviteten som behövdes. Enligt Christian von Koenigsegg, som ville satsa på elbilar, hade Saab till och med förutsättningar att bli ett “svenskt Tesla”, säger han. “Saab, med min erfarenhet och en stark grupp omkring och en befintlig fabrik som kunde få stöd, massa personal och ingenjörer som kunde en massa saker, hade haft hundra gånger bättre förutsättningar än vad Tesla hade”. “Det hade ju säkert varit en lång, tuff resa. Men jag ser absolut inte på ett rent fundamentalt plan varför inte det hade kunnat bli ett svensk Tesla under vår, slash min, ‘guidence’". Men efter mycket om och men valde Koenigsegg Group att dra sig ur affären, då parterna inte kunde komma överens om finansieringen. “Som entreprenör var det jättejobbigt att backa tillbaka och hade jag bestämt helt själv hade jag nog inte gjort det, det är inte mitt DNA”, säger Christian von Koenigsegg. Saab Automobile försattes i konkurs 2011.