När David Lundqvist tog över vd-posten på Walley i augusti förra året gjorde han det med en tydlig ambition: att etablera bolaget som det självklara valet för både nordiska handlare och konsumenter. Och han är långt ifrån någon nykomling i branschen. På sitt cv har han bland annat flera år och olika titlar på Klarna – som han klev in på redan när bolaget fortfarande hette Kreditor. I ett avsnitt av Breakits Podcast berättar han om hur han i början av karriären var med och etablerade Klarna i Tyskland, en erfarenhet som kom att prägla hans syn på både kultur, ledarskap och kundrelationer. > Saknade det härliga storhetsvansinnet som man ofta ser hos svenska unicorns ”Planen var att jag skulle vara där i fyra månader, men jag blev kvar i ett och ett halvt år. Det var otroligt spännande att se skillnaderna i företagskultur. Vi öppnade vårt första kontor i Nürnberg i södra Tyskland – en ganska traditionell miljö. Det var mycket ”Herr Lundqvist” och formella titlar, vilket krockade en del med min ganska informella stil. Jag var 25–26 år och inte alls van vid den typen av hierarki”, säger han och fortsätter: ”Skillnaderna märktes också i kundmöten. I Sverige var handlarna ofta ivriga på att testa nya funktioner först. I Tyskland blev frågan snarare: ’Hur många använder det här idag?’ De var betydligt mer avvaktande, och inte lika mycket early adopters som vi svenskar.” ”TITTADE PÅ WALLEY UTIFRÅN OCH TÄNKTE ’WOW’” Efter tiden på Klarna gick David Lundqvist vidare till Qliro och sedan Instabee. Men snart fick han upp ögonen för den snabbväxande betalbolaget Walley. ”När Walley byggde om sin tekniska plattform 2021 tänkte jag: wow, vilket spännande bolag. Jag väntade bara på att de skulle ta mer plats – både i media och på marknaden. De hade en urstark produkt och kraftig tillväxt, men jag saknade det där härliga storhetsvansinnet som man ofta ser hos svenska unicorns”, säger David Lundqvist och refererar till sina tankar om vad som får många snabbväxande bolag att sticka ut. LYSSNA HÄR: David Lundqvist om den första tiden som vd på Walley Och det är just den mentaliteten han menar kan ta bolag långt. ”Min erfarenhet är att grundare ofta är lite halvgalna, på ett härligt sätt. De har en idé och är helt övertygade om att den ska ta över världen till varje pris. Och den energin smittar ofta av sig, särskilt i början. Om man lyckas bygga en stark kultur där alla drar åt samma håll, så känns bolaget inte bara som grundarens bebis – utan allas.” Med den inställningen gick han in i Walley hösten 2024, och tryckte på gaspedalen: ”Jag är färgad av att ha jobbat med två väldigt framgångsrika grundarteam. Det där ’varför inte’-tänket har fastnat och hjälpt mig väldigt ofta. Om jag frågar om vi kan kapa en integrationstid från två månader till två veckor, och någon säger nej, då är min spontana följdfråga: ’varför inte?’. Även om det visar sig att det faktiskt inte går, så har både jag och resten av rummet lärt oss något på vägen.” TVÅSIFFRIG TILLVÄXT PER KVARTAL SEDAN MITTEN AV 2023 Nu är David Lundqvists mål att på allvar utmana Kustom i Norden – bolaget som under 2024 tog över Klarnas checkout. Sedan mitten av 2023 har Walley vuxit tvåsiffrigt varje kvartal, och under helåret 2024 passerade transaktionsvolymen 17,5 miljarder kronor. Den totala marknaden i Norden uppskattas till omkring 360 miljarder, och Walleys strategi för att ta en allt större andel är tydlig: ett kompromisslöst fokus på kundnytta. > Konkurrenterna börjar gå åt samma håll, vilket stärker vår tro att vi har > gjort rätt val ”Vi vill inte ha tiotusentals handlare, utan rätt handlare. Då kan vi ge alla den uppmärksamhet de förtjänar. När vi sitter ner med våra kunder blir det uppenbart att den aspekten har saknats de senaste åren. På Walley vill vi kunna specialanpassa vår lösning till varje handlares unika behov”, säger David Lundqvist och fortsätter: ”Vårt mål är att kunna vara proaktiva och säga till våra kunder att ’eftersom vi är så djupt insatta i er affär har vi funderat på lösning X – skulle det vara intressant?’. Den sortens uppmärksamhet är svår att ge om man jobbar med tiotusentals handlare. Då måste man ha en standardiserad lösning som passar alla, och sådana är vi allergiska mot.” DETALJERNA SOM LOCKAR ÅTERKOMMANDE KUNDER För handlarna finns det ett par trender som är viktiga att ha i åtanke för att öka chansen att få lojala och återkommande kunder. ”I dag funkar det inte att ha en fragmenterad betalupplevelse, där frakten inte pratar med checkouten och checkouten inte pratar med lojalitetssystemet. Online och offline måste hänga ihop. Om du, Stefan, handlar något i butik men glömmer en sak och köper den online – då förväntar du dig att bli behandlad på samma sätt. Det ska vara enkelt att bli igenkänd som lojal kund”, säger David Lundqvist och fortsätter: ”Att få systemen att prata med varandra på det här sättet är komplext, men det löser vi till stor del med vår modulära checkout. Och nu börjar våra konkurrenter också att gå åt det hållet, vilket stärker vår tro att vi har gjort rätt val”, avslutar David Lundqvist. LYSSNA HÄR: Hela samtalet mellan David Lundqvist och Stefan Lundell