Sök

Därför kan EU-kommissionen kräva 60 miljarder kronor av Google

AlphabetGoogleEU

EU-kommissionären Margrethe Vestager leder EU:s kamp mot Google. Foto: AP Photo/Virginia Mayo

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Google kväver konkurrensen och hämmar framväxten av nya innovationer. Det menar EU-kommissionen som nu driver två processer för att begränsa sökjättens makt.

Sökjätten Google, vars moderbolag numera går under namnet Alphabet, är satt under hård press i EU. Bolagets skatteupplägg ifrågasätts i flera länder, vilket kan leda till dryga böter. 

Men som Breakit tidigare berättat har EU-kommissionen satt Googles dominerande ställning på sökmarknaden, och det ekosystem av nättjänster som är byggt kring den positionen, under lupp. 

The Telegraph uppgav i maj att EU-kommissionen väntades slå till med rekordböter för att Google ska ha missbrukat sin makt genom att systematiskt favorisera den egna prisjämförelsetjänsten Google shopping på bekostnad av liknande konkurrerande tjänster.

I går kom EU-kommissionens drag. 

Kommissionen riktar inte bara in sig på Google shopping, utan går även till attack mot Googles viktiga annonsaffär inom Ad sense – det tredjepartsverktyg som gör att webbplatser runt om i världen kan implementera Google-annonser mot en del av intäkterna. 

”Google har utvecklat många innovativa produkter som har gjort skillnad i våra liv. Men det ger inte Google rätten att hindra andra företag från chansen att konkurrera och innovera”, säger EU-kommissionären Margrethe Vestager i ett skriftligt uttalande

Margrethe Vestager har ett förflutet som finansminister i Danmark. Nu leder hon, i egenskap av rollen som EU-kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor, EU:s kamp mot Googles affärsmetoder.

EU-kommissionen skickade i går två separata brev, så kallade ”statement of objections”, till Google där det i detalj framgår hur Google ska ha missbrukat sin dominerande ställning.

Ett ”statement of objection” är ett slags promemoria som EU-kommissionen skickar ut till berörda företag inför beslut som kan komma att påverka deras verksamhet. 

Enligt Wall Street Journal(betallänk) kan var och ett av dessa två processer leda till att Google får böta uppemot 10 procent av sin totala omsättning. Det rör sig alltså om mer än 60 miljarder kronor. 

”Nu har vi ytterligare stärkt vår tes att Google på ett otillbörligt sätt har favoriserat sin egen shoppingjämförelsetjänst i sina generella sökresultat. Det innebär att konsumenterna kan hindras från att se de mest relevanta sökresultaten”, säger Margrethe Vestager.

Google beräknas ha minst 80 procent av sökmarknaden i EU-området. 

”Vi har också väckt frågan om att Google har hindrat konkurrens genom att begränsa möjligheten för dess konkurrenter att placera sökannonser på tredjepartssajter vilket kväver innovation och konsumenternas valfrihet”, säger Margrethe Vestager.

I Sverige beräknas Google, enligt Breakits mediebyråkällor, lägga beslag på omkring 95-96 procent av marknaden för sökordsmarknadsföring. Det innebär intäkter på minst 4 miljarder kronor.

EU:s konkurrenslag har inget förbud mot en så pass dominerande ställning i sig. Men ett företag som har en dominant position får inte missbruka den genom att aktivt hindra konkurrenter. 

Under 2015 betalade Google blott 5,9 miljoner kronor i skatt i Sverige och redovisade en margniell omsättning då företagets kunder faktureras från Irland.

EU-kommissionens två processer mot Google har potential att bli mycket viktiga för hela den europeiska marknaden för onlinemarknadsföring. 

Google och dess moderbolag Alphabet har åtta veckor på sig att svara.

Fakta: EU-kommissionens anklagelser mot Google

På två områden ska Google ha missbrukat sin dominerande ställning på ett otillbörligt sätt: 

AD SENSE

• Googles stora affär är annonser kopplad till nätsökningar, köpta sökord. Dessa finns direkt i Googles sökresultat. 

• Men Google har även produkten Ad sense, som gör att sajtägare enkelt kan lägga till Google-styrda annonser på sin webbplats. Google och sajtägaren delar på intäkterna.

• Sajterna kan också lägga till Googles sökruta, med tillhörande sponsrade sökord. 

• En stor del av Googles intäkter från sökordsmarknadsföring härstammar från bolagets avtal med ett begränsat antal tredjepartsaktörer, så kallade direktpartners, skriver EU-kommissionen. 

• Google har brutit mot EU:s konkurrensregler via dessa avtal på följande sätt, enligt kommissionen. 

1. Exklusivitet: Googles avtal kräver att dess partners inte tar in annonser från Googles konkurrenter.

2. Placering: Partners tvingas reservera det bästa utrymmet på sajterna för Googles sökannonser.

3. Godkännande: Google kräver att partners inhämtar bolagets godkännande innan ändringar gällande konkurrerande sökannonser implementeras.

GOOGLE SHOPPING

• Google shopping är en annonsprodukt, där e-handlare kan visa upp produkter med bild och prisuppgift direkt kopplat till vad användarna söker på. 

• EU-kommissionen har sedan i april undersökt Googles hantering av den produkten. Huvudtesen är att Google systematiskt har favoriserat den egna tjänsten, och på så sätt stängt konkurrenter ute. 

”EU-kommissionen är oroad över att användarna inte nödvändigtvis ser det mest relevanta sökresultatet utrifrån sina frågor”, heter det. 

• I det nya brevet till Google har EU-kommissionen stärkt sina tidigare slutsatser. Kommissionen vill nu ge Google möjlighet att svara på de nya bevisen. Google har åtta veckor på sig att svara. 

Läs mer