Sök ikon

Så gick det för Ingrosso-syskonens Mino Market under 2024 – gick med vinst direkt

Artikel bild
Oliver, Bianca och Benjamin Ingrosso har satsat på matvaror under egna varumärket Mino. Foto: TT/Press

I höstas tryckte Bianca Ingrosso, Benjamin Ingrosso och Oliver Ingrosso på startknappen och syskonens livsmedelsbolag Mino Market drog igång försäljningen.

Nu kan Breakit avslöja företagets färska siffror.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Kändisfamiljen Wahlgren Ingrosso – också kallade det svenska svaret på familjen Kardashian – har milt sagt en entreprenöriell ådra. Under 2023 kunde Breakit avslöja att influencern och Caia-grundaren Bianca Ingrosso, tillsammans med bröderna Benjamin Ingrosso, tillika artist och tv-profil, och Oliver Ingrosso, kock med den egna restaurangen Olli, höll på att starta upp livsmedelsuppstickaren Mino Market. 

Efter mycket tissel och tassel drogs ridån bort under hösten 2024 och de första produkterna – pasta, tomatkonserver och risottoris – lanserades på ICA-butiker runt om i landet. 

“Syskonen jobbar med allt ifrån produkterna och design till varumärket och lanseringsplan. De är verkligen inte ansiktet utåt, utan det här är ett legacy-bolag, något de vill att deras barnbarn ska ta över”, sa bolagets vd Daniel Warence då i en intervju med Breakit. 

Han berättade samtidigt att butiker visade redan då vad han kallade för ett “extremt stort intresse” för Mino Markets sortiment. Första veckan efter lanseringen såldes produkterna i omkring 600 ICA-butiker, kunde Breakit avslöja i november. 

Nu kan vi berätta hur det gick för Mino Market under det första försäljningsåret. 

Nettoomsättningen uppgick till 42,8 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på närmare 676.000 kronor, enligt årsredovisningen som skickats in till Bolagsverket. Det kan jämföras med året innan, då bolaget ännu inte kommit igång med försäljningen, och omsättningen landade på noll, rörelseresultatet uppgick till minus 148.000 kronor. 

Vd:n Daniel Warence är nöjd.

“Som startup har du en idé och du hoppas att saker ska fungera. Men det man aldrig kan veta är hur en konsument tar emot produkterna. Så det finns många osäkerhetsfaktorer. Därav slog resultatet och omsättningen våra förväntningar och förhoppningar", säger han till Breakit (här kan du läsa en längre intervju).

Som redan känt hade Ingrosso-syskonen redan innan de startade Mino Market många järn i elden. Bianca Ingrosso, som förutom gjort karriär som influencer, har tidigare grundat pengamaskinen och skönhetsbolaget Caia Cosmetics, smyckesföretaget Ani och klädmärket Ávora. Benjamin Ingrosso är artist, tv-profil och ofta återkommande i tv-rutan och Oliver Ingrosso driver den egna restaurangen Olli på Östermalm i Stockholm. 

Trots det hinner de alltså med att driva livsmedelsuppstickaren som, förutom syskontrion, ägs av några minoritetsägare: techprofilen Carl Lüders, Matteo Manfredi och sociala medier-proffset och Creed-grundaren Timothy Collins.

LÄS MER: Mino Markets vd om bolagets första år: “Över förväntan”

LÄS MER: Efter lanseringen – så många Ica-butiker har valt att sälja Ingrosso-syskons Mino-produkter

Läs mer