När Petra Ringström Oxhamre tog över som vd på Glacial, som säljer återanvändningsbara vattenflaskor och kaffemuggar i rostfritt stål, hade bolaget genomgått en rad tuffa år.
“Det började gå knackigt i samband med pandemin, blev svårare att navigera, digital annonsering blev dyrare och det saknades en tydlig strategi framåt”, säger hon till Breakit.
När grundarna Pär Philipson och Jonas Furusten i början av 2025 öppnade upp för att sälja sina aktier bestämde sig Petra Ringström Oxhamre för att ta över som majoritetsägare och fullt ut satsa på att få bolaget att lyfta.
“Förra året satte vi grunden för hur vi skulle göra den här omstarten och just nu känns det lite som en nylansering”, säger hon.
I linje med tänket på Steamery
Grundtanken med Glacial liknar den som hon och medgrundarna Frej Lewenhaupt och Martin Lingner hade under resan med Steamery, enligt Petra Ringström Oxhamre.
“Mycket av det vi gjorde var ju att ändra konsumentbeteende, att försöka få folk att förstå hur och varför man ska använda de produkterna (steamers och noppborttagare bland annat) för att bli mer hållbar i sitt användande av kläder”, säger hon.
Även med Glacial handlar det om att hitta rätt sätt att kommunicera ut varför vi borde sluta köpa engångsflaskor och i stället välja återanvändningsbara. Det var en av anledningarna till varför Petra Ringström Oxhamre “föll för” bolaget, säger hon.
“Vi har ju ett av de renaste vattnen i Europa och att folk då fortfarande köper vatten på flaska, det är lite förvirrande för mig.”
Målet 2025: Nå break-even
Mellan 2020 och 2023 föll Glacials omsättning från drygt 25 miljoner kronor till drygt 9 miljoner. Resultatet före skatt landade på minus 1,3 miljoner kronor 2023. När omsättningen var som högst, 2020, var resultatet minus 9,3 miljoner.
Under sitt första år som vd har Petra Ringström Oxhamres fokus legat på att förstå bolaget, produkten och marknaden. Hon beskriver det som att Glacial står på tre ben: onlineförsäljning, samarbeten med företag och butiksförsäljning.
I samarbetet med andra företag handlar det bland annat om att samdesigna vattenflaskor som bolagen sedan ger till medarbetare, kunder eller på event. Några exempel på sådana “co-brands” är Bianca Ingrossos skönhetsbolag Caia och energidrycksbolaget Nocco.
Glacial kan inte dela med sig av siffrorna för 2024 än, då årsredovisningen inte är helt klar. Men enligt Petra Ringström Oxhamre sjönk omsättningen, jämfört med året före, och bolaget gjorde ett resultat som “ligger i linje med” 2023.
“Jag har väldigt starka förhoppningar om att vi kommer att göra ett lönsamt resultat det här året”, säger hon.
Även om bolaget i dag också säljer matlådor och kaffemuggar så kommer fokus för tillfället att läggas på att på riktigt nå ut med vattenflaskan. Det långsiktiga målet är att göra Glacials produkter till en global standard, enligt Petra Ringström Oxhamre.
“Vattenflaskan är kärnan. Vi kommer att bredda sortimentet senare, men jag känner att den här produkten förtjänar sin egen plats nu ett tag.”