Sök

Förlusten för mediesajten Kit: 22 miljoner kronor

Kit

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Mediesajten Kit gjorde en förlust på 22 miljoner kronor förra året. Men det är enligt plan, menar vd:n och medgrundaren Peder Bonnier.

Det var under hösten 2014 som mediesajten Kit grundades av Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg som tidigare var anställda av Bonnier Tidskrifter.

Kit koncentrerar sig helt på att sprida sitt material via sociala medier och leda läsarna direkt till artikelsidan. Till skillnad från kvällstidningarnas Lajkat och Omtalat är Kit ingen "klicksajt" med bilder på gulliga djur utan en satsning på kreddig journalistik av högre kvalitet.

Breakit har tidigare skrivit att bolaget tog in 50 miljoner kronor i riskkapital från Bonnier Growth Media, som leds av Ulrika Saxon. Riskkapitalbolaget fick då en ägarandel på 67 procent och resten tillföll de tre grundarna.

Di Digital rapporterar nu att Kits årsredovisning för 2015 visar att företaget gick med förlust på 22 miljoner kronor. Men det är enligt företagets planer, förklarar Peder Bonnier för Di Digital.

“Vi började sälja i Q1 i år. Särskilt det senaste kvartalet har varit väldigt bra. Det känns som att vi har en produkt som marknaden behöver och våra kunder, som jag upplever det, är mycket nöjda”, säger Peder Bonnier till Di Digital.

På frågan om Kit kommer att göra vinst i år blir svaret nej. En förklaring är att en stor del av de 50 miljonerna kronor från Bonnier-koncernen gick till rekrytering. Kit har ökat sin personalomsättning från fem anställda till 35.

I början av året fanns 28 miljoner kvar av riskkapitalet, men någon plan att ta in mer finns inte. Peder Bonnier berättar också för sajten att företaget räknar med att nå lönsamhet inom två år. 

“I nuläget är tanken att de pengar vi tagit in ska räcka. Som det ser ut nu kommer vi inte behöva mer kapital. Sen beror ju allting givetvis på hur marknaden utvecklar sig”, säger han till sajten.

Läs mer