Sök ikon

Rugvista trotsar konjunkturen – “Haft en fin start”

Artikel bild
Ebba Ljungerud, vd Rugvista. Foto: Press/Montage

E-handelsbolaget Rugvista kan stoltsera med förbättringar på flera områden under början av 2025 trots svårflörtade konsumenter. 

“Vi har haft en fin start på 2025”, säger bolagets tillförordnade vd Ebba Ljungerud.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Omsättningen för mattbolaget uppgick till 197 miljoner kronor under det första kvartalet, motsvarande en organisk tillväxt på drygt 12 procent.

“Vi har haft en fin start på 2025 med ett första kvartal som visar förbättring inom flera centrala områden”, säger Rugvistas tillförordnade vd Ebba Ljungerud i rapporten.

Hon skriver samtidigt att konsumentbeteendet präglas av “försiktighet” och att heminredningsbranschen fortsätter att möta stora utmaningar. Hon varnar för att dra för långtgående slutsatser om en bestående positiv baserat på det första kvartalet. Perioden är för kort för det, skriver hon.

Men antalet beställningar ökade med 17 procent och Rugvista lyckades även få upp bruttomarginalen med drygt 2 procentenheter till 64 procent. Ebba Ljungerud hänvisar till förbättrade fraktavtal och något förbättrade produktkostnader.

Sammantaget ökade rörelseresultatet till 27 miljoner kronor, upp från 20 miljoner kronor motsvarande period 2024.

Ebba Ljungerud, som tog över vd-posten under fjolåret, blickar framåt:

“Under året ser vi fram emot att flytta till vårt nya lager och kontor, vilket kommer att stärka både vår kapacitet och arbetsmiljö. Parallellt fortsätter vi att investera i vår e-handelsplattform, logistikkedja och datadrivna kundresor”. 

Aktien i Rugvista steg med cirka 15 procent under torsdagen. Bolaget har ett börsvärde om 1,2 miljarder kronor. 

Läs mer