Sök ikon

Annonssamarbete med Swedbank

Profilens chock efter första exiten: ”Blev inte alls som jag tänkte”

Artikel bild
Stefan Lundell och Hellen Wohlin Lidgard.

Hon har gjort hela åtta exits. Men få saker lever upp till ens allra första bolagsbygge, menar serieentreprenören Hellen Wohlin Lidgard.
”För oss var det formativa år, och något annat än bolagen som kom senare”, berättar hon i Breakit Podcast.

Av alla Sveriges entreprenörer är det relativt få som kan skryta om en lyckad exit – och än mindre om åtta (!). Med den resumén var Hellen Wohlin Lidgard förstås en given gäst i Breakit Podcast, där Stefan Lundell pratar exits med några av Sveriges mest framgångsrika företagare.

Hellen Wohlin Lidgards resa mot åtta exits startade på en investmentbank, där hennes uppgift var att lyfta kapital ämnat åt tillväxtbolag. Men snart upptäckte hon att de egna idéerna ofta var bättre än klienternas, och tillsammans med KTH-studiekompisen Anna Strid Arvidsson startade hon dataanalysbolaget Pointer.

”Jag är matematisk, gillar data och att vrida och vända på siffror för att kunna dra slutsatser. Att visa var företag tjänar och inte tjänar pengar, vilka kundsegment som fungerar och annan data som många företag aldrig hade kunnat ta fram själva”, berättar Hellen Wohlin Lidgard.

”Att sälja var inget enkelt beslut”

Bolaget, som drog i gång mitt under it-bubblan, kunde trots omvärldsläget leverera en stadig tillväxt, och efter sju år visade flera bolag ett köpintresse. Grundarduon gick vidare med tre, där ett stort data- och analysbolag till slut drog det längsta strået.

”Att sälja var inget enkelt beslut, vi var lite ambivalenta. Men till slut kom vi överens om att göra det. Vi var tydliga med att vi skulle fortsätta driva bolaget som förut, och valde budet som kändes bäst i magen.”

LYSSNA HÄR: Så gick det till när duon sålde Pointer – och gjorde sin första exit

Köpeskillingen blev cirka 100 miljoner, Hellen Wohlin hade tjänat en förmögenhet och skulle dessutom vara kvar och fortsätta bygga sin vision i Pointer – trodde hon:

”Jag hade stora tankar hur det skulle bli, men det blev inte så. I praktiken placerades vi på de nya ägarnas säljlista och allt fokus hamnade på rörelseresultatet. ‘Ebit’ var det enda som betydde något”, säger Hellen Wohlin Lidgard.

”Var lättad och kände en frihet”

Trots besvikelsen blev hon kvar som vd till 2010. När hon klev av kunde hon sammanfatta Pointers resa, med både glädje och sorg i hjärtat:

”Det finns en sorg när man lämnar sin baby, jag kallar det ’post sales depression’. Jag saknade sammanhanget, kollegorna, pulsen och den plattform man haft. Någonstans var jag lättad och kände frihet när jag började göra andra saker. Men det var lite av en sorg.”

Vad man än tror så kommer bolaget inte vara likadant efter en försäljning

I podcasten medger Hellen Wohlin Lidgard att den första exiten är väldigt svår att leva upp till igen.

”Om man ska vara ärlig så innehåller alla entreprenörsresor en gnutta tur. Man är på rätt ställe, i rätt sammanhang och med rätt människor. Det är svårt att göra många likadana resor. Det kommer aldrig att kännas så nära inpå kroppen som första gången. Visst finns det de som byggt många stora bolag och fått in sin själ i det, men för oss var det formativa år och det blev något annat än vad som kom senare.”

”Ska du verkligen sälja? Det verkar dumt!”

I dag agerar Hellen Wohlin Lidgard bland annat som rådgivare till entreprenörer på väg mot en exit. Hon brukar inleda sina möten med en överraskande fråga:

”Jag brukar säga ’Ska du verkligen sälja? Det verkar dumt!’. Då blir de helt ställda. Men de måste förstå att det som kommer finnas kvar efter en försäljning inte är samma sak, vad de än tror. De får förklara för mig varför de vill sälja, vilka skäl de har. Kanske vill de komma in i ett större sammanhang för att utvecklas. Kanske närmar de sig pensionen och vill kliva av. Tillsammans funderar vi på vilket sammanhang de vill vara i, och vilken sorts köpare de vill ha”, säger Hellen Wohlin Lidgard.

”De hade inte alls pratat ihop sig om en försäljning”

Efter samtalet med Hellen Wohlin Lidgard får lyssnarna även insikter från Ulf Skarin på Swedbanks ägarplaneringsgrupp. Där har Ulf Skarin under 20 års tid träffat uppskattningsvis 5000–6000 entreprenörer som närmat sig en exit.

När han hör hur Hellen Wohlin Lidgard var den mest pådrivande vid försäljningen av Pointer så lyfter han ett flertal viktiga punkter att tänka på när man är flera ägare.

Ulf Scharin, Swedbank, och Stefan Lundell, Breakit.

”Det är inte alls ovanligt att någon i ägargruppen är mer pådrivande och ofta förstår de inte det själva. Jag träffade ett it-bolag med fyra ägare där en var väldigt dominant och förde samtalet. När jag började fråga de andra vad de tyckte så var de inte alls på samma plats. De hade inte pratat ihop sig om en stundande försäljning. I stället kom de tillbaka fyra år senare och sålde.”

”Många bolag använder inte sina ägardirektiv”

Ulf Skarin och Stefan Lundell pratar också om vikten av att ha alla viktiga avtal på plats, både för sin egen skull och för de anställdas skull.

”Alldeles för få bolag har ägardirektiv, och många har skrivit sådana långt bak i tiden men använder dem inte. Det är lika viktigt att skriva ner vad ett bolag ska göra som vad det inte ska göra. Sedan är det viktigt med aktieägaravtal som stipulerar vad som sker när man inte är överens, om någon dör eller inte gör sitt jobb. Det kan dyka upp allt möjligt. Men finns det i ett aktieägaravtal har man kommit överens om det legalt och det kan avgöras i en domstol. Vi hjälper våra klienter att komma i kontakt med jurister som kan hjälpa till med just detta.”

LÄS MER: Ska du sälja ditt bolag? Här är några viktiga punkter att tänka på!

LYSSNA HÄR: Hör hela podden med Hellen Wohlin Lidgard

Läs mer