Det var ett litet tag sedan Breakit kollade av läget med Pändy, som med sitt godis med mindre socker vill sopa banan med konfektyrbranschen. Bolaget är en del av Humble-koncernen.
Målsättningen för 2023 och 2024 var att under något av åren dubbla omsättningen från 2022 års 50 miljoner kronor, enligt vd:n Ebba Lagercrantz (tidigare Dahlström).
Där kom Pändy inte hela vägen fram. Omsättningen landade på runt 50 miljoner 2023 och på 83 miljoner under 2024, en ökning på 67 procent.
“Även om vi inte nådde hela vägen under 2024, tog vi igen det snabbt. Med ökad produktionskapacitet vid årsskiftet kunde vi möta efterfrågan fullt ut och passerade vårt omsättningsmål nu i mars", säger Ebba Lagercrantz i en kommentar.
Tillväxttakten under det första kvartalet i år var, enligt Pändy, 114 procent, och omsättningen passerade då 100 miljoner kronor.
Nästa mål är nu att nå en omsättning på 150 miljoner kronor och ett “break even-resultat”, uppger bolaget för Breakit. Under 2025 siktar de mot växa med runt 70 procent igen.
Som bakgrund till omsättningslyftet pekar Pändy mot att de fokuserat på att stärka varumärket i Sverige, Norge och Danmark. Förutom det har Pändy expanderat till ytterligare sex länder genom att finnas i butiken Normals utbud i Europa.
“Att få in produkter i butik är en sak – att få dem att sälja är en annan. Vi har jobbat hårt för att säkra både synlighet i butik och ett effektivt digitalt varumärkesbygge. Det har krävts smart prioritering och fokus på lönsamhet hela vägen”, säger Ebba Lagercrantz.
LÄS MER: Sara Serray sålde sitt bolag Wellibites till börsjätten Humble – nu i bitter konflikt