Först några huvudpunkter från rapporten för bolagets tredje kvartal, januari till mars:
-
Tillväxten i lokal valuta uppgick till 2 procent.
-
Försäljningen uppgick till 486 miljoner kronor, en ökning med 8 miljoner från motsvarande period förra året.
-
Bruttomarginalen var 69,4 procent, ned från 71,5 procent.
-
Rörelseresultatet landade på 80 miljoner kronor, ned från 101 miljoner kronor.
Under föregående kvartalet, som sträckte sig fram till december, växte Revolutionrace med 11 procent. Utvecklingen under kalenderårets tre första månader innebar med andra ord en rejäl inbromsning.
“Vi fortsätter att visa tillväxt och god lönsamhet i ett tufft marknadsklimat”, skriver klädbolagets vd Paul Fischbein i tisdagens rapport.
Han beskriver försäljningen som ojämn under kvartalet. Januari visade viss tillväxt medan februari var “svagare”. Men mars var “klart starkare” än föregående år.
Paul Fischbein avslöjar också att det nyinledda kvartalet, bolagets fjärde, har inletts med en försäljningsökning. Han preciserar dock inte mer än då.
“Marknadsförhållandena är fortsatt utmanande men när marknaden stabiliseras kommer vi att vara väl positionerade med en stark finansiell ställning”, skriver han vidare.
Att den viktiga bruttomarginalen gick ner under kvartalet berodde enligt bolaget på en flera faktorer. Revolutionrace pekar på mer rea, sämre produktmix i försäljningen samt valutaeffekter.
Rörelsemarginalen, exklusive vissa extraordinära personalkostnader, låg på 20,8 procent. Det var marginellt lägre än föregående år.
Aktiemarknaden tog dock på tisdagsmorgonen framförallt fasta på den svagare försäljningen. Efter cirka tio minuters handel var Revolutionrace-aktien ned cirka 15 procent.