Från att ha blivit Sveriges yngsta börs-vd som 25-åring, när han tog över kaptensbindeln på Avanza, till högprofilerade bolagsbyggen i Nordic Nest, Pricerunner och Tink. I ett specialavsnitt av Breakit Podcast – med fokus på vägen mot exit – möter Nicklas Storåkers Breakits Stefan Lundell och berättar djupgående om sin långa och framgångsrika karriär. ”DÅ RISKERAR MAN ATT BLI UTKONKURRERAD” En karriär som innehållit flera guldkantade exits, men där en försäljning av bolagen aldrig var huvudmålet. ”Jag har aldrig byggt ett bolag endast för att göra en exit. Visst kan man se att det finns en stark strategisk efterfrågan, och att om vi lyckas så kommer det att finnas intresserade bolag. Men det primära har alltid varit att göra något som är bra för kunderna, och något som man kan vara stolt över. Kombinationen av kundnytta och aktieägarvärde är det viktigaste”, säger Nicklas Storåkers och fortsätter: > Ni vill sälja drömmen om att bolaget kan växa med 20 procent i all evighet. ”En hållbar affärsmodell är 1A, vägen mot lönsamhet är 1B. Allt handlar om att våga vara bäst, att skapa mer värde för kunderna än vad konkurrenterna gör. I alla mina bolag, eftersom jag nästan bara har varit involverad i digitala bolag, har närmaste konkurrenten funnits fem sekunder bort. Då måste man våga vara bäst, annars riskerar man att bli utkonkurrerad.” LYSSNA HÄR: Nicklas Storåkers om sina succéexits När man börjar gå i exit-tankar finns det också en annan viktig aspekt att ha i åtanke enligt Nicklas Storåkers. Han sammanfattar den med ett ord: Derivata. ”Derivata handlar om lutningen på kurvan. Säg att ni utvecklar ett bolag och har ett mål som ni ska nå. Då ska ni inte tänka att toppen ska nås innan ni säljer, utan ni ska vara på väg mot toppen. Det blir en jäkla skillnad, eftersom på toppen så har er tillväxt avtagit. Om bolaget har vuxit med 20 procent och ni sedan börjar växa med tio eller fem procent så börjar folk se att ni har nått toppen. Då tänker de helt plötsligt på riskerna. Men ni vill sälja drömmen om att bolaget kan växa med 20 procent i all evighet. Sälj på en trend, inte på ett faktum. Många har svårt att förhålla sig till det och tänker ’bara lite till’”, säger Nicklas Storåkers. ”DET VAR INGEN HÄRLIG OCH HARMONISK PERIOD” I samtalet med Stefan Lundell – som själv står inför en exit – ger Nicklas Storåkers även ett par råd kring hur Breakit-grundaren bör tänka efter försäljningen. Nicklas Storåkers var blott 37 år gammal när han klev ut från Avanza. Då tog han en välförtjänt paus, som visade sig vara helt fel beslut. ”Jag tänkte att det skulle vara skönt att få vara mig själv och inte associeras så mycket med Avanza. Men att gå från mycket ansvar och att få bekräftelse till att lägga sig på soffan var långt ifrån en härlig och harmonisk period. Om man är en person som behöver mycket stimulans – och behöver vara en del av en kreativ process – då är det svårt att inte göra någonting.” > Nästa grej man hoppar på behöver inte vara lika stor som det förra bolaget. Nicklas Storåkers råd är att inte vara så kräsen när det gäller vilka uppdrag man tar på sig efter en exit. ”Ta en paus, om du behöver två månader eller två år är individuellt, men var sedan öppen för nya idéer. Det kan vara ett styrelseuppdrag eller ett interimsuppdrag. Utmaningen med att ett bolag har varit en del av ens identitet är att det kan vara hämmande när man letar efter nästa grej. Den behöver inte vara lika stor utan man kan prova på saker. Sedan kanske det visar sig att nästa grej blir ännu större.” ”MÅNGA ÄR INTE FÖRBEREDDA PÅ LIVET EFTER EN EXIT” I poddavsnittet får lyssnarna även stifta bekantskap med Ulf Skarin på Swedbank Private Banking. Inom ägarplaneringsgruppen på Swedbank har Ulf Skarin under 20 års tid träffat uppskattningsvis 5000-6000 entreprenörer som närmat sig en exit. Han lyfter fram hur viktiga Nicklas Storåkers punkter 1A och 1B är för den som bygger ett bolag: ”Det ska finnas ett grundbehov att tillfredsställa, och sedan ska det finnas ett resultat som bygger trygghet när världen är mer orolig.” [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/9a3b2f9d0c9fcbf0fe2550cc643d305c.jpeg] Ulf Scharin, Swedbank, och Stefan Lundell, Breakit. Ulf Skarin har också stött på flera företagare som vittnat om tomheten efter en exit. ”Det kan bli tomt på olika sätt. Företagare på en liten ort, till exempel, har ofta gått från att vara en stor man eller kvinna på orten till att plötsligt inte vara lika viktig. Det kan vara jobbigt för självkänslan och man kan behöva fylla det med något. Att tänka på det innan en exit kan vara väldigt viktigt, man ska ju gå till något och inte från något”, säger Ulf Skarin och fortsätter: ”Jag tror att många inte är förberedda på det eftersom de är inne i bolagen och jobbar hårt, och sedan klipps det plötsligt. Men en köpare vill ofta knyta upp den gamla ägaren i samband med affären, så att man är kvar och jobbar i bolaget även efter en exit. Rent psykologiskt är det nog inte så dumt.” DAGS FÖR EXIT? Här kan du läsa mer om vad du behöver tänka på. LYSSNA PÅ HELA SAMTALET: Stefan Lundell möter ”exitmästaren” Nicklas Storåkers