Därför är Pewdiepies försvarstal om smygreklamen pinsamt

Breakit - Därför är Pewdiepies försvarstal om smygreklamen pinsamt

Pewdiepie borde skydda sin affär, tycker Breakits Erik Wisterberg. Foto: Jonas Ekströmer/TT samt Breakit.

Erik Wisterberg

Reporter

Världens största youtuber anklagas för att ha låtit sig köpas av jätten Warner Brothers. Pewdiepies förklaringar faller platt, skriver Breakits Erik Wisterberg.

För marknadsförare finns knappast en större jackpott än att få Pewdiepie – med 46,3 miljoner prenumeranter – att dedikera ett helt klipp till en produkt. 

Det är PR som inte går att köpa för pengar. Eller?

Det svenska klädmärket Björn Borg är ett av bolagen som öppet berättat om Pewdiepie-effekten. När deras reklamspel First Person Lover plockades upp av Youtube-fenomenet blev spelet snabbt en succé. Inga pengar bytte händer där, enligt Björn Borg. 

Tidigare i veckan anklagades Pewdiepie för att ha låtit sig köpas av mediejätten Warner Brothers – genom att göra smygreklam för spelet ”Shadow of Mordor”. Något som har skapat rubriker världen över.

Bakom avslöjandet står den amerikanska konkurrensmyndigheten Federal Trade Commission, FTC.

I ett nytt videoklipp går nu Pewdiepie till hård mottatack mot de, enligt honom, ondsinta medier som rapporterat kritiskt om det köpta klippet. 

Det är Youtube-stjärnans modus operandi. Han vill sällan svara på frågor (de kan ju innehålla saker som är svåra att svara på), utan kommunicerar direkt via kameran till sina fans. 

”Medierna använder mig som klick-bete, och drar mitt namn i smutsen, trots att jag inte har gjort något fel”, hävdar Pewdiepie i sitt försvarstal.

Han menar också att det tydligt framgår att klippet är sponsrat av Warner Brothers.
”Det står där”, säger han flera gånger och visar upp märkningen.

Så vem har egentligen rätt?

Vid en närmare granskning faller Pewdiepies försvarstal ganska platt. Den svenska marknadsföringslagens krav på tydlighet är glasklart. 

”All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring”, står det i lagtexten

I klartext: Det ska inte gå att missa.

I influencervärlden, där företag betalar stora summor till ofta unga sociala medier-profiler för att lyfta deras produkter, har den märkningen under många år varit minst sagt tveksam.

Reklamombudsmannen, näringslivets självsanerande organ, har tidigare fällt en rad kampanjer som inte levt upp till kravet. Bland annat fälldes den unga Youtubestjärnan Misslisibell för att ha gjort smygreklam för smink, trots att medföljande rabattkoder kunde tolkas som att videons kommersiella syfte var tydligt.  

Pewdiepie viftar bort mediestormen med sitt bästa vapen: humor. Han driver med de som kritiserar honom, samtidigt som han i en bisats nämnder att han kunde varit tydligare med att det handlade om köpt exponering för Warner Brothers. 

Här är de hårda fakta som talar för att världens största Youtuber  borde ägna sig år självkritik istället för att skämta bort saken.

  • Den sponsrade videon är 6 minuter och 57 sekunder. Hur många gånger Pewdiepie nämner att det är ett sponsrat klipp? Noll. 
  • I slutet av klippet finns puff för en köplänk. ”Om du vill kolla in det här spelet så lägger jag till en länk direkt i beskrivningen”, säger Pewdiepie glatt. 
  • I den inledande beskrivningen av klippet nämns inget om att uppmärksamheten är köpt. Istället finns där tre saker: en direktlänk till webbshoppen där spelet säljs, en länk till Shadow of Mordors Youtubekanal och en hashtag kopplad till spelet 
  • Informationen om att det är sponsrat är dold. Den som ska kunna se den måste aktivt klicka på "visa mer". 

 

Svensken Felix ”Pewdiepie” Kjellberg har byggt en extremt lönsam affär kring att filma sig själv när han spelar dataspel och skriker rakt ut. 

Hans stil är speciell – och framgångsrik. Med ett stort mått humor har han byggt en lojal skara fans i sin ”bro army”.

2014 drog han in 63,7 miljoner kronor, via reklamintäkter och samarbeten, varav 63 miljoner kronor blev till ren vinst. 

Han borde vårda den affären på ett bättre sätt än att likt en nordkoreansk propagandageneral medvetet missleda sina fans. 

Det har han råd med.

Kolla in Pewdiepies försvarstal nedan:

Här är det sponsrade klippet: 

 

Läs fler artiklar
LÄS MER