AI-jätten Open AI tar nästa steg i kampen om framtidens sök. På måndagen rullade de ut en uppdatering som gör det enklare för Chat GPT-användare att shoppa direkt via plattformen, genom personliga produktrekommendationer – komplett med bilder, recensioner och länkar till köp. Uppdateringen landar i Open AIs nya standardmodell GPT-4o och blir tillgänglig för alla användare – oavsett gratis eller premium, rapporterar Reuters. Pitchen är att användare enkelt ska få förslag på allt från kläder och skönhetsprodukter till prylar för hemmet och elektronik. Sökresultaten ska enligt bolaget vara fria från annonser och Open AI tar inga provisioner på köp som sker via plattformen. Rekommendationerna bygger i stället på metadata från externa källor, som pris, produktbeskrivningar och användarrecensioner. Lanseringen är ännu en markering mot Googles dominans på sökmarknaden, där Open AI vill locka användare med en mer användarcentrerad och reklamfri upplevelse. Intresset för Chat GPTs sökfunktion har vuxit snabbt – bara förra veckan gjordes över en miljard sökningar, enligt uppgifter från Open AI. I februari passerade antalet aktiva användare 400 miljoner per vecka.