Sök ikon

Gjorde exit från schampoo – nu satsar Ida Warg allt på löshår: "En erfaren användare”

Artikel bild
Ida Warg, Sandra Palo och Rebecca Sundström är teamet bakom Eloré Extensions. Foto: Press.

Ida Warg gick från att vara influencer till att dessutom bli entreprenör – som resulterade i en exitresa inom loppet av några år.

Nu berättar profilen att hon kliver in som delägare i löshårsutmanaren Eloré Extensions.

“Jag kan leverera både bra marknadsföring och kunskap inom det här området samtidigt som jag tycker det är otroligt kul”, säger hon till Breakit.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Knappt ett och ett halvt år har passerat sedan influencern Ida Warg, som idag har 284.000 följare på Instagram, sålde det egna skönhetsbolaget Ida Warg Beauty till Lumene. 

Nu har profilen ställt in siktet på en ny satsning och klivit in som investerare och delägare i löshårsbolaget Eloré Extensions. 

När Breakit når Ida Warg per mejl är hon sparsam med detaljer om hur mycket hon har investerat men säger att hon, tillsammans med grundarna Sandra Palo och Rebecca Sundström, äger lika mycket vardera av bolaget som är baserat i Spanien, och att satsningen än så länge har finansierats med egna medel.

Så gick det till

Bolagets e-handel lanserades i slutet av förra veckan, men produkterna har funnits hos vissa frisörer sedan tidigare. Ida Warg fick själv upp ögonen för löshåret genom en rekommendation av sin frisör.  

“När jag hade använt det i över 6 månader och håret fortfarande var lika fint som när jag köpte det så blev jag intresserad av bolaget och bokade ett möte med Rebecca och Sandra.”

Ida Warg berättar att hon kände direkt att hon ville investera. Resten är historia. 

“Jag kan leverera både bra marknadsföring och kunskap inom det här området och har byggt upp beautybolag innan, så jag känner att det är ett roligt område.”

Samtidigt konstaterar hon att hon tycker att området har förbättringspotential.

“Jag har använt många löshår på marknaden och jag tycker att det finns en plats på marknaden för ett hår som det från Eloré Extensions som levererar hög kvalitet på håret till ett rimligt pris.”

Företaget är långt ifrån ensamma på marknaden. Så sent som i höstas kunde Breakit berätta att försäljningen för Rapunzel backade under 2023. 

Är bolaget en Rapunzel-utmanare?

“Vi ser oss inte främst som en utmanare, utan som ett komplement på marknaden med ett starkt fokus på kvalitet och kundupplevelse”, skriver Ida Warg.

“Det finns plats för fler aktörer i branschen, och vår ambition är att fortsätta växa genom att leverera det lilla extra.”

Strategin framåt

Till en början kommer trion att fokusera på den spanska och svenska marknaden, med försäljning genom den egna e-handeln och  hos vissa utvalda frisörer.

“Spanien eftersom det är här vi bor och har flest kontakter och sedan Norden för att jag har en stor publik i Sverige och för att vi vet att den typ av löshår vi säljer med tejp går hem hos framförallt kvinnor med skandinavisk hårkvalitet.”

Hur ska ni sprida varumärket? 

“Vi kommer såklart sprida varumärket genom Elores, mina och Rebeccas kanaler. Vi har en väldigt bra grund där. Vi kommer också att jobba nära våra frisörer och jag är säker på att word of mouth från nöjda kunder kommer göra sitt då vi har en otrolig produkt.”

Vilka är de främsta utmaningarna just nu?

“Just nu i uppstart är det mest min, Rebecca och Sandras tid som är utmaningen. Vi skulle behöva fler timmar på dygnet för att göra allt vi vill få gjort då vi fått en väldigt bra start på lanseringen. Vi jobbar för fullt för att alla kunder ska bli nöjda och parallellt med det så har vi möten med frisörer som vill ta in det på salongerna”, skriver Ida Warg. 

Hur ser ni på Donald Trumps handelstullar? 

“Vi följer noggrant utvecklingen kring de nyligen införda tullarna i USA. I dagsläget har vi inte sett någon negativ påverkan på vår verksamhet.”

Vilka erfarenheter, bra som dåliga, tar du med dig från Ida Warg Beauty?

“Alla år med Ida Warg Beauty har gett mig många bra erfarenheter, allt från att man måste lägga på dubbla längden på fabrikernas leveransdatum, förhandling av priser går alltid, marknadsstrategier, vikten av att ha en bra produkt som ger en nöjd kund och att det alltid dyker upp problem, men de är till för att lösas”, skriver Ida Warg. 

“Det kommer komma tuffa dagar där man bara vill ge upp men då är det extra viktigt att fortsätta jobba och att ha ett starkt team som kan stötta varandra”, skriver hon och konstaterar att hennes syfte med att gå in i nya bolag är för att ha kul och dela med sig av sina tidigare erfarenhet. 

“Framförallt vill jag hjälpa andra kvinnor att våga starta bolag och följa sin dröm.”

Läs mer: Ida Warg gick på skandalfest – nu tar Ida Warg Beauty avstånd: “Ida är inte det här bolaget”

Läs mer: JULIA LUNDIN: Porrfesten (och Ida Warg-soppan!) visar riskerna med influencers som driver bolag

 

Läs mer