Rapporten visar att rörelseresultatet uppgick till 509 miljoner euro under perioden januari till mars, att ställa mot 168 miljoner motsvarande period 2024. Det var också snäppet under vad analytikerna hade väntat sig (sannolikt delvis på grund av vissa sociala avgifter som har med incitamentsprogram och aktiekursutvecklingen att göra). Men vd:n Daniel Ek är nöjd. “Den underliggande datan är just nu mycket positiv. Engagemanget är fortsatt högt, användarna stannar kvar och tack vare vår freemium-modell har människor en större flexibilitet att fortsätta som Spotify-användare även när omvärlden känns mer osäker", säger han i samband med rapporten. Intäkterna uppgick till 4,2 miljarder euro, motsvarande en tillväxt på 15 procent och helt i linje med förhandsförväntningarna. Det totala antalet användarna (aktiva varje månad) steg med 10 procent till 678 miljoner stycken. Antalet premium-lyssnare steg samtidigt med 12 procent till 268 miljoner – 3 miljoner fler än vad bolagets självt hade prognosticerat tidigare. "På kort sikt kan det vara lite brus men vi känner oss trygga med vår långsiktiga utveckling och den riktning vi har tagit känns tydligare än någonsin”, fortsätter Daniel Ek. Bruttomarginalen landade på 31,6 procent och det var 4 procentenheter högre än inledningen av 2024 men samtidigt en viss nedgång från det fjärde kvartalet. Spotify spår att vinsten kommer fortsätta uppåt och återigen ligga över 500 miljoner euro i nästa kvartal, 539 miljoner för att vara exakt. Intäkterna väntas uppgå till 4,3 miljarder euro april-juni och antalet premiumabonnenter spås öka till 273 miljoner. Aktien i det svenska streamingbolaget har gått upp med 109 procent under de tolv senaste månaderna på börsen i New York. Men på tisdagen kan det bli ett litet brott i den uppåtgående kurskurvan. Spotify handlades nämligen ner med cirka 8 proccent under den inofficiella förhandeln.