I början av sin karriär jobbade Hellen Wohlin på en investmentbank. Hennes huvudsakliga arbetsuppgift var att ragga kapital till tillväxtbolag. Men efter att ha hjälpt ett gäng halvmediokra techbolag att få in kapital runt millennieskiftet kom Hellen Wohlin Lidgard till en insikt. Hon hade ofta en bättre affärsidé jämfört med de företagen hon försökte ragga in kapital till. “Jag tänkte att det här kan jag göra bättre själv. Ofta hade de inte någon fantastisk teknik men en uppblåst värdering”, minns Hellen Wohlin Lidgard och fortsätter: “Då tänkte jag att det var roligare att köra som entreprenör. Jag ville inte stå där i depån utan ge mig ut och köra Formel 1 även om det innebar att jag skulle köra i diket”. Hennes idé var att ta fram en plattform som jobbade med att analysera data för bolag. Det kunde till exempel handla om att identifiera vilka säljåtgärder som gav bäst resultat. Hellen Wohlin Lidgard fick med sig en gammal studentkompis från KTH, Anna Strid Arvidsson, på satsningen och mitt i IT-kraschen drog de igång. “De första två åren var kämpiga men sedan gick det faktiskt nästan bara uppåt. Allt fler företag blev intresserade av spårbar information och vi ökade omsättningen för varje år”, säger Hellen Wohlin Lidgard. EXIT VÄRD 100 MILJONER Även större konkurrenter blev intresserade av deras bolag Pointer och sju år efter starten fick de ett bud från Bisnode som de inte kunde tacka nej till. Prislappen hamnade på 100 miljoner kronor och Hellen Wohlin Lidgard jobbade kvar som vd i tre år efter att affären var klar. Men tiden med den nya ägaren blev inte som hon tänkt sig. Strategin inom Bisnode förändrades och fokus flyttades från tillväxt till vinst. “Det blev en rätt svår tid. I praktiken placerades vi på Bisnodes sälj-lista och allt fokus hamnade på rörelseresultatet. ‘Ebit’ var det enda som betydde något”, säger Hellen Wohlin Lidgard. Men trots en tuff marknad i slutet av perioden så lyckades hon till slut lotsa bolaget dit ledningen krävde och själv hoppade hon av som vd 2010. Då var hon rejält sliten efter många år med 60-timmarsveckor och mycket press: “Efter exit så tänkte jag att jag ska vila nu. Det tog väl tre månader innan jag började göra nya saker. Men det fanns fortfarande kvar en sorg, att lämna sin baby, sitt företag. Jag brukar kalla det för ‘post-sales depression’. Nu gick jag väl inte ner i en depression. Men däremot så saknade jag sammanhanget, kollegorna, pulsen och den plattform jag haft”, säger hon. När hon fick mer kraft igen började hon läsa psykologi på universitetet. I tre terminer studerade hon och det är något som Hellen Wohlin Lidgard har haft nytta av i sin fortsatta karriär: “Absolut. Jag lärde mig jättemycket som man kan ha nytta av i affärssammanhang. Till exempel tittade jag närmare på hur olika personer fungerar i olika typer av arbetsmiljöer. Det var väldigt användbart för mig som jobbar mycket med utvecklare och programmerare”. Efter psykologi-studierna var hon redo för nya entreprenörsresor. Då var hon drygt 40 och idag är hon 55 år. Förutom Pointer har hon varit med och bygga ytterligare sju bolag (tre som medgrundare och fyra som tidig investerare och rådgivare) som hon dessutom varit med och sälja. HJÄLPTE PODDSTJÄRNORNA TILL EXIT Med den erfarenheten i bagaget agerar Hellen Wohlin Lidgard också som rådgivare till entreprenörer som ska sälja sina företag. Ett exempel på det var när hon bistod poddstjärnorna Hannah Widell och Amanda Schulman och hitta en ny ägare till deras skapelse Perfect Day Media. Det slutade med att Abba-legendaren Björn Ulvaeus och riskkapitalisten Conni Jonsson (grundare av EQT) köpte bolaget genom sitt investmentföretag Pophouse. Innan hon tar på sig nya uppdrag börjar hon alltid med att ställa en fråga till entreprenören: “Jag brukar börja med att fråga: Ska du verkligen sälja? Det verkar dumt”, säger hon och skrattar. Med frågan vill Hellen Wohlin Lidgard få entreprenören att vara genuint ärlig mot sig själv. Varför vill du sälja? Vad ska hända efteråt? Vad är det för sammanhang du vill hamna i? “Pengarna är en del, men inte allt. Många väljer bort högsta budet för att hitta ett bättre sammanhang”, säger hon. Men priset är såklart viktigt och för att få ut maximalt värde vid en försäljning så har Hellen Wohlin Lidgard ett tydligt råd: “Du måste ha en strukturerad process. Det är precis som med en budgivning på en bostad. Buden måste in samtidigt. Man måste kunna jämföra äpplen med äpplen. Och sen gäller det att förhandla hårt men smart”, säger Hellen Wohlin Lidgard. Och hur tycker du man ska planera för livet efter exit? “Först och främst – ha en plan för efter exiten. Både affärsmässigt och personligt. Vad ska du göra sen? Vem är du utan ditt bolag? Det är lätt att glömma bort det i jakten på säljknappen. Och glöm inte: den första resan blir aldrig likadan igen. Men den kan bli minst lika rolig”.