Han var börsens yngsta vd när han som 25-åring tog över nätmäklaren Avanza. Tolv år senare sa han upp sig utan att ha någon aning om vad han skulle göra. Det visade sig var ett misstag. “Första månaderna var okej. Men sen blev det tufft. Mentalt jobbigt. Jag trodde det skulle vara skönt att bara ligga på soffan och ta det lugnt. Men det var inte harmoniskt alls”, säger han. Erfarenheten har satt spår. Idag varnar han andra entreprenörer för att tro att tomheten efter en exit går att undvika – oavsett hur stor framgången varit. “Om du är en person som behöver stimulans, kreativitet och ansvar – då är det jättesvårt att helt plötsligt inte göra någonting. Det där måste man vara beredd på”. Att drabbas av den här typen av mentala bakslag efter en exit är vanligt och har till och med ett namn – “exit-blues”. “Jag känner många som brottas med det. Det är inte pengarna som är problemet – det är att man tappar en del av sin identitet. Det blir tyst”, säger han. Efter Avanza fick han mängder av erbjudanden om nya toppjobb men han tackade nej till alla. Inget kändes helt rätt – han jagade det perfekta nästa steget i karriären. I dag inser han att det var fel strategi. “Jag var för stängd. Jag letade efter precis rätt grej och funderade för mycket. Jag borde ha varit mer öppen för att testa grejer. Livet är ändå till stor del ett bananskal – det är så möjligheter uppstår”, säger han. Det var först när han bestämde sig för att skapa sin egen plattform som allt föll på plats. Resultatet blev NS Intressenter – ett investmentbolag som backades upp finansiellt av klädjätten H&M:s ordförande Karl-Johan Persson och familjen Ax:son Johnsons bolag Nordstjernan. Niklas Storåkers plan var att köpa två större bolag med tillväxtmöjligheter och tillsammans med sin kompanjon Mikael Lindahl driva företagen. Tre år senare hade de köpt prisjämförelsesajten Pricerunner och e-handelskoncernen Nordic Nest. Det blev två fantastiska bolagsresor som slutade med stora exits. Betaljätten Klarna köpte Pricerunner 2021 för prislappen 9 miljarder kronor och 2020 såldes Nordic Nest för 1,6 miljarder kronor. Nicklas Storåkers avslöjar att han fick 70 gånger insatsen tillbaka i Pricerunner och 30 gånger pengarna i Nordic Nest. Och trots att det är extremt bra avkastning så är det ändå inte Nicklas Storåkers bästa affär. Den gjorde han istället i fintechbolaget Tink, där han kom in som första investerare redan 2012. “Då var bolaget bara en idé på en Powerpoint-presentation. Jag köpte 20 procent för en halv miljon. Dagen efter hade jag en jäkla ångest och trodde att jag hade gjort en jättedålig affär. Men till slut gick det ju jättebra”, säger Nicklas Storåkers. Sommaren 2021 köpte nämligen kortjätten Visa hela Tink för 18 miljarder kronor. Nicklas Storåkers ägde då knappt 5 procent av bolaget och fick nästan 900 miljoner kronor för sina aktier. "SÄLJ INTE PÅ TOPPEN" I alla dessa tre affärer har tajmingen spelat en avgörande roll. Hade försäljningen av till exempel Pricerunner kommit något år senare när värderingen av köparen Klarna rasat med över 90 procent så skulle prislappen blivit radikalt lägre. Ett av de viktigaste råden Nicklas Storåker har handlar om just tajming. När ska man egentligen sälja sitt bolag? Svaret är – inte när det gått som bäst. “Du ska sälja på väg upp. Inte när du nått toppen. När tillväxten är som starkast – det är då köparna vill in. Väntar du för länge börjar alla titta på risker”, säger han. Han kallar det för ”derivata-tänk”: lutningen är viktigare än nivån. Det handlar inte om hur stort bolaget är just nu – utan vilken riktning det har. Men trots att han gjort flera miljardaffärer är det aldrig exits som varit målet i sig. “Jag har aldrig byggt bolag för att sälja. Jag har byggt dem för att göra något riktigt bra för kunderna. Då kommer värdet till aktieägarna som en följd. Det måste finnas en hållbar affärsmodell och en tydlig väg till lönsamhet”, säger han. Att jaga nästa “unicorn” är i hans ögon ofta en fälla – särskilt bland yngre grundare. “Många unga snackar alldeles för mycket lifestyle. Man måste fatta att vill man göra något stort så krävs hårt jobb. Det finns ingen genväg”. ERBJUD ALLA AKTIERNA Ett konkret råd som Nicklas ger till entreprenörer som står inför en exit är att inte krångla till strukturen för mycket. Sälj hela bolaget – eller lägg hela innehavet på bordet – även om du tänker återinvestera. “Om du bara vill sälja 20 eller 40 procent så försvinner väldigt många potentiella köpare. Erbjud 100 procent direkt. Då får du upp intresset. Sedan kanske du ändå landar i att du säljer mindre”, säger han. Han rekommenderar också att ta in en rådgivare. “Det är väldigt svårt att sälja själv, särskilt om du är känslomässigt investerad. En bra rådgivare kan inte bara tala för dig – de ser också till att all dokumentation är i ordning inför due diligence”. Trots att Nicklas nu har ekonomisk frihet för resten av livet, har han inga planer på att luta sig tillbaka. Idag driver han investmentbolaget Yanno capital tillsammans med sin fru Anna Storåkers som tidigare bland annat varit Sverigechef för Nordea. “Jag kommer jobba tills jag är 90. Jag tycker det är jobbigt att jobba – men det är också väldigt roligt. Det är en kreativ process för mig”.