Sök

Efter sex år och 100 miljoner förlust - nu säljer Bonnier Mag+

BonnierMag+

Ulrika Saxon, affärsområdeschef på Bonnier Growth Media. Foto: Peter Jönsson/Bonnier

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

När magasinstjänsten Mag+ lanserades hyllades den av Steve Jobs. 100 miljoner och sex år senare ger Bonnier upp och säljer publiceringsplattformen till det indiska företaget MPS.

Redan 2009 började Bonnier utveckla en plattform för magasinpublicering på telefoner och surfplattor. Apple släppte sin första Ipad först i januari 2010 så man måste ändå säga att Bonnier var ovanligt tidigt ute. Tjänsten som utvecklades döptes till Mag+, och placerades under det som idag heter Bonnier Growth Media.

Trots att tjänsten hyllats av ingen mindre än Steve Jobs har den stora succén uteblivit. Nu rapporterar Di Digital att Bonnier gör sig av med plattformen. Det indiska mjukvarubolaget MPS tar istället över ägandet.

Enligt sajten har den svenska mediekoncernen bränt nästan 100 miljoner kronor på tjänsten bara mellan 2011 och 2014.

“Jag är stolt över att kunna säga att MPS är det perfekta hemmet för bolagets framtid. Det är ett hem som kommer att omfamna vårt arv med att bygga innovativa verktyg för att transformera innehåll och historier till appar på mobila enheter och växa affären ytterligare”, säger Staffan Ekholm, vd på Mag+, i ett pressmeddelande från investmentbanken GP Bullhound som har mäklat försäljnignen.

Någon köpeskilling har inte avslöjats än så länge.

Uppdatering: I en tidigare version av artikeln skrev vi att Mag+ omsatte 17 miljoner kronor 2014. Det gäller endast omsättningen för den svenska verksamheten. Bolaget har sin huvudsakliga verksamhet i USA.

Läs mer