Det San Francisco-baserade bolaget Niantic säljer hela sin spelverksamhet – inklusive Pokémon Go – till den Saudi-ägda spelutvecklaren Scopely, rapporterar Financial Times.
Scopely ligger bland annat bakom spelet Monopoly Go. Spelet var, skriver tidningen, det näst mest inkomstbringande mobilspelet på Apples App store förra året. Sammanlagt spenderade användarna 2,2 miljarder dollar (cirka 22 miljarder kronor) under 2023.
Pokémon Go har runt 30 miljoner månatliga användare, som förra året spenderade över 1 miljard dollar (ungefär 10 miljarder kronor) i spelet.
Affären, som i och med Niantics spelverksamhet ger Scopely tillgång till totalt över 500 miljoner spelare, är enligt tidningen värd 3,5 miljarder dollar – motsvarande drygt 35 miljarder kronor.
Samtidigt har Niantic dragit igång Niantic Spatial – som med hjälp av “geospatial AI” ska skapa kartor som gör “världen begriplig för maskiner”, skriver Financial Times. Niantic knoppades av från Googles kartavdelning 2015.
För att skapa dessa kartor ska Niantic använda sig av de data som bolaget fått genom att spelarna använt Pokémon Go:s AR-funktion.
Scopely kommer, som en del av affären, fortsätta dela med sig av spelardata till Niantic Spatial och investerar 50 miljoner dollar i bolaget.
Scopely köptes förra året för 4,9 miljarder dollar (cirka 50 miljarder kronor) av Saudiska Savvy Games Group. Både Scopely- och Niantic-affärerna är en del av kronprinsen Mohammed bin Salmans strategi för att göra Saudiarabien till ett globalt centrum för spelindustrin.
Savvy Games ägs av Saudiarabiens statliga investeringsfond, Public Investment Fund (PIF), där kronprinsen är ordförande.
Savvy games är även delägare i Lars Wingefors spelbolag Embracer.